Гієнові собаки стали народжувати дитинчат на три тижні пізніше через зміну клімату

За останні тридцять років гієнові собаки стали народжувати дитинчат приблизно на сім днів пізніше з кожним десятиліттям через тривале потепління. Зараз вони народжують на 22 дні пізніше, ніж у 1989 році, з'ясували американські та австралійські науковці. Утім, сказати, що так собаки пристосовуються до зміни клімату, теж не можна, йдеться у статті журналу Proceedings of the National Academy of Sciences.

Африканські гієнові собаки. Krystyna Jordan / Center for Ecosystem Sentinels

Африканські гієнові собаки. Krystyna Jordan / Center for Ecosystem Sentinels

Гієновий собака, або дикий африканський собака (Lycaon pictus) — це хижий вид псових, що населяє центральну й південну частини Африки. Попередні дослідження показували, що ці тварини дуже чутливі до збільшення максимальної добової температури, реагуючи на це змінами поведінки та навіть репродуктивної спроможності. Гієнові собаки синхронізують час свого розмноження із найхолоднішим періодом року таким чином, щоб 90 днів після народження дитинчат припадали на оптимальні для полювання погодні умови. І тому вчені з Університету Вашингтону в Сієтлі та Університету Нового Південного Вельсу подумали, що ці тварини добре підходять для вивчення того, як зміна клімату впливає на сезонність у великих хижих ссавців.

Науковці скористалися даними про африканських диких собак, зібраними за 31-річний період спостереження з ними — із 1989 по 2020 рік — на півночі Ботсвани. Інформація охоплювала демографію, включно з датами народження, та характеристику 60 зграй. Її зіставляли з даними зміни клімату в регіоні за час спостереження.

Аналіз показав, що за тридцятирічний період гієнові собаки стали народжувати у середньому на 22 дні пізніше. Якщо у 1990-1991 роках народжували приблизно 20 травня, то у 2019-2020 роках — вже 12 червня. Водночас за 30 років максимальна добова температура зросла приблизно на 1,6 градуса Цельсія, а максимальна річна — на 3,8 градуса Цельсія. Крім цього, період після народження дитинчат став припадати на спекотніші дні, а не прохолодніші, як було ще на початку 1990-х років, що вчені також пов'язали зі зменшенням репродуктивного успіху. Таким чином, зсув часу розмноження може бути для виду дезадаптивним, шкідливим надбанням.