«Джеймс Вебб» знайшов найдавнішу галактику зі згаслим зореутворенням

За допомогою телескопа «Джеймс Вебб» астрономи описали галактику, яка існувала вже через 729 мільйонів років після Великого вибуху, але дуже швидко припинила зореутворення. Імовірно, якась подія позбавила її необхідного для появи зірок газу. Дослідження галактики допоможе краще зрозуміти, що впливає на гасіння зореутворення у ранніх галактиках. Препринт дослідження опублікований на arXiv.

Область неба, яку телескоп досліджував у ході огляду JADES, в даних якого відшукали галактику. NASA, ESA, CSA, M. Zamani (ESA/Webb)

Як заспокоюються галактики?

Утворення зірок в галактиках визначає кількість у них холодного молекулярного газу, в якому через гравітаційну нестійкість утворюються світила. Зореутворенню може сприяти злиття галактик та навіть чорні діри, однак про механізми, які зумовлюють пригнічення зореутворення, відомо небагато. На це може впливати активність ядра галактики, що провокуватиме викиди з неї газу, або ж ефекти міжзоряного середовища. Причому різні астрофізичні моделі припускають, що деякі механізми грали більшу роль залежно від космічної епохи, тому астрономи шукають спокійні галактики з раннього Всесвіту, які припинили зореутворення.

Аналізуючи дані огляду JADES телескопа «Джеймс Вебб», астрономи повідомили про відкриття галактики на червоному зсуві z=7,3 (729 мільйонів років після появи Всесвіту), яка не виявляє ознак зореутворення. Досі такі галактики знаходили на червоних зсувах не більших, ніж z=5 (1,19 мільярда років після появи Всесвіту).

Спектр випромінювання галактики, отриманий інструментом NIRSpec у ближньому інфрачервоному діапазоні. Looser et al. / arXiv, 2023

Спектр випромінювання галактики, отриманий інструментом NIRSpec у ближньому інфрачервоному діапазоні. Looser et al. / arXiv, 2023

Що це за галактика?

JADES-GS-z7-01-QU вперше описали ще у 2010 році як галактику розриву Лаймана, тобто таку, що продовжує зореутворення. Однак, завдяки даним інструментів NIRCam та NIRSpec астрономи побачили чіткий бальмерівський стрибок у спектрі JADES-GS-z7-01-QU, який говорить про нещодавно припинене зореутворення. На думку астрономів, галактика пережила короткий та інтенсивний спалах зореутворення тривалістю у 80 мільйонів років, який швидко згас.

Вона встигла накопичити масу у 4-6×10⁸ мас Сонця, що робить її доволі чутливою до великої кількості подій, що могли б позбавити її зореутворення. Імовірно, на швидкий викид необхідного для появи зірок газу з JADES-GS-z7-01-QU могла вплинути активність чорної діри або ж спалах наднової.

Раніше ми розповідали про кандидата у найдавнішу галактику, яку зміг розгледіти «Джеймс Вебб». Вона існувала всього через 250 мільйонів років після Великого вибуху.