Древні гомініни розібрали бегемота кам'яними знаряддями 3 мільйони років тому

У Кенії знайшли понад 300 кам'яних знарядь олдувайської культури, вік яких складає вік 2,6 до 3 мільйонів років, що робить їх одними з найстаріших із відомих. Дослідження в журналі Science вказує, що знаряддя могли використовуватися древніми парантропами для розбирання туш бегемотів.

Приклад кам'яних інструментів, знайдених у Няянга. Thomas Plummer et al. / Science, 2023

Приклад кам'яних інструментів, знайдених у Няянга. Thomas Plummer et al. / Science, 2023

👋 Підпишіться на наш телеграм-канал! А ще у нас є ютуб 🎬

Що це за олдувайська культура?

Олдувайська, або як її ще називають галькова, культура описує поширення поміж древніх гомінінів систематичного виготовлення примітивних кам'яних знарядь. Такі інструменти знаходять в Африці і зазвичай вони є мало обробленими каменями, яким надавали загострені краї для розрізання або які формували у сфероїди для відбивання матеріалів.

Найдавнішим відомим інструментам олдувайської культури близько 2,6 мільйона років і їх пов'язують із діяльністю людей, тобто представників роду Homo, як-от людини умілої (Homo habilis). Утім, у той час співіснували різні види і роди гомінін, зокрема австралопітеки (Australopithecus) та парантропи (Paranthropus). І саме останнім науковці Коледжу Квінз із колегами приписують імовірно найстаріші знайдені інструменти олдувайської культури.

Звідки нові інструменти?

Відкриття зробили під час робіт на палеонтологічній та археологічній локації Няянга в Кенії. Там знайшли 330 кам'яних артефактів віком 2,6-3 мільйони років, розміри та сліди оброблення яких дають змогу класифікувати їх предметами олдувайської культури. Схоже, їх використовували для різання, зішкрябування та товчення тваринних і рослинних матеріалів.

Кістки бегемотових з Няянга. Thomas Plummer et al. / Science, 2023

Кістки бегемотових з Няянга. Thomas Plummer et al. / Science, 2023

Окрім знарядь, науковці також знайшли 1 776 кісток, із яких більшість ідентифікованих належали бегемотовим (Hippopotamidae) та биковим (Bovidae). На деяких із них збереглися відмітки від кам'яних знарядь, що вказує на локацію як на стародавнє місце розбирання туш тварин. Вивчення решток свідчить, що тварини жили у лісистих луках або чагарниках уздовж водойми.

Два моляри парантропів, знайдені в Няянга. Thomas Plummer et al. / Science, 2023

Два моляри парантропів, знайдені в Няянга. Thomas Plummer et al. / Science, 2023

Чому знахідки пов'язують із парантропами?

Відмічають науковці і про два моляри двох парантропів, один із яких розташовувався поруч із кістками бегемотів зі слідами розбирання та знаряддями. Автори вважають це свідченням, що парантропи могли виготовити або використати знайдені знаряддя для оброблення тваринної та рослинної їжі, що давало їм змогу розширити дієту. Утім, не виключено, що цими знаряддями користувалися інші тодішні гомініни. Та результати вказують, що рання олдувайська культура була поширенішою і ще старішою, ніж вважалося дотепер.