Діти перевершили дорослих у копіюванні картин Поллока через невміння тримати рівновагу
Діти краще за дорослих відтворили стиль малювання відомого американського художника Джексона Поллока, який для своїх картин поливав полотна різними фарбами. Науковці пов’язали це з різним розвитком здатності тримати баланс у дітей і дорослих, яка впливає на те, як вони розливають фарбу. Але науковці не вважають особливості дитячих картин недоліком, навпаки, їхня простота та знайомі риси можуть робити їх привабливішими для глядача. Дослідження опублікували в журналі Frontiers in Physics.
Як оцінювали подібність картин дітей і відомого митця?
Науковці запросили до участі в експерименті 18 дітей і 34 дорослих, яких попросили повторити техніку створення картин шляхом виливання фарб на полотна. Отримані зображення вивчали за допомогою фрактального аналізу — методу, який використовують і для підтвердження автентичності картин самого Джексона Поллока. Фракталами є візерунки з повторюваними елементами схожої форми, але різного розміру. Наприклад, маленька гілка є фрагментом більшої, та — ще більшої, а та — цілого дерева.
Картина Джексона Поллока «Номер 14, 1948» (зліва) і дитячий малюнок у тій самій техніці (справа). Fairbanks et al. / Frontiers in Physics, 2025.
Як з’ясували дослідники, дитячі малюнки мали менш складні фрактальні візерунки фарби: вони рідше змінювали напрям і мали більше порожнього простору. Водночас малюнки дорослих, навпаки, мали складніші візерунки. Ці малюнки порівняли з картинами Джексона Поллока та німецького художника Макса Ернста, який теж використовував подібну техніку малювання. Як виявилося, складність картин Поллока була подібною до дитячих малюнків. Це може відображати труднощі художника з утриманням рівноваги, адже він мав алкогольну залежність. Картини Ернста також нагадували дитячі, але з іншої причини: художник використовував маятник для нанесення фарби, тож мав менше контролю над розлиттям фарби й більше піддавався впливу природних рухів.
Як наука перетинається із мистецтвом
🤖 На автентичність перевіряють не лише картини Поллока, але й картини італійського художника Рафаеля. І штучний інтелект розгледів на одній із них внесок іншого митця.
👨🎨 Інший італійський художник, Мікеланджело, навмисно наніс на свою фреску «Потоп» зображення жінки з раком молочних залоз, як символ неминучості смерті та покарання.
🖼 Під картиною видатного італійця Леонардо да Вінчі знайшли сліди вугільного ескізу, що може свідчити про існування й інших, поки не виявлених його ескізів.
🙈 А аналіз картин, намальованих в останні сім століть, показав, що пеніси на сучасних полотнах є більшими, ніж у попередні періоди. Це вважають впливом порнографії та медіа.