Бурштин з Домінікани зберіг на 30 мільйонів років таргана і його сперматозоїди

Американський палеонтолог описав скам'янілість таргана з домініканського бурштину віком понад 25 мільйонів років. Це новий вид комах родини Ectobiidae, представників якої дотепер не зустрічали в бурштині з Домінікани. Знахідка цікава ще й тим, що на тілі добре збереженого таргана знайшли сперматозоїди, як зазначається в журналі Biologia.

Тарган S. dominicana з домініканського бурштину. George Poinar / Biologia, 2022

Тарган S. dominicana з домініканського бурштину. George Poinar / Biologia, 2022

Де знайшли таргана?

Бурштин, що є скам'янілою смолою дерев, зберіг до наших часів численні живі організми, що існували мільйони років тому. Одним із багатих на такі знахідки є бурштин з Домінікани, рештки рослин і тварин у якому дали змогу відтворити екосистеми минулих епох. Одна з останніх знахідок стосується нового виду таргана, що його знайшов біолог Орегонського університету в зразку домініканського бурштину віком 35-25 мільйонів років.

Комаха була довжиною близько сім міліметрів. Характерним для неї є наявність на надкрилах жовтої поперечної смуги та тонкої лінії, що створює ілюзію розділення тіла таргана на дві половини. На його ногах помітні довгі шипи, якими тварина, схоже, захищалася. Дослідник визначив вид як представника роду Supella родини Ectobiidae і назвав його S. dominicana, на честь локації, де знайшли комаху. Це перший тарган родини Ectobiidae, що його знайшли в домініканському бурштині.

Чим іще цікавий зразок?

Стародавній тарган виявився самцем, який настільки добре зберігся, що дослідник розгледів на кінці його черевця сукупність сперматозоїдів, оточених гелеподібним матеріалом з мукополісахаридів. Імовірно, статеві клітини звільнялися від оболонки й ставали рухливими вже в тілі самки.

Акросоми сперматозоїдів (темні цятки) на кінці черевця таргана. George Poinar / Biologia, 2022

Акросоми сперматозоїдів (темні цятки) на кінці черевця таргана. George Poinar / Biologia, 2022

Це перший відомий науці випадок скам'янілих сперматозоїдів таргана. Однак сперматозоїди інших тварин знаходили в бурштині й раніше. Найстарішими з них, скам'янілими 100 мільйонів років тому, називають сперматозоїди остракод, які також мали гігантські розміри, сягаючи третини довжини тіла дорослого самця.