Блакитного гіганта знайшли в системі з коричневим і червоним карликами

За допомогою комплексу Дуже великого телескопа астрономи виявили незвичну потрійну систему, яка складається з молодого блакитного гіганта та червоного і коричневого карликів. Вони гравітаційно пов'язані та залишаються стабільними навіть попри витягнутість орбіт, тому спостереження за системою допоможе краще зрозуміти зоряну і планетарну орбітальну динаміку. Свої спостереження астрономи опублікували як препринт на arXiv.

HIP 81208 і його компаньйони на зображенні, отриманому за допомогою Дуже великого телескопа. Gayathri Viswanath et al. / arXiv, 2023

Що незвичного у відкритій системі?

У рамках програми з пошуку планет навколо блакитних гігантів BEAST (B-star Exoplanet Abundance Study) астрономи з Стокгольмського університету спільно з колегами виявили двох компаньйонів у молодого яскравого блакитного гіганта HIP 81208. Вік HIP 81208 оцінюють у 17 мільйонів років, а масу — у 2,58 маси Сонця. Він знаходиться на відстані понад 480 світлових років від нас, а його компаньйони — червоний карлик HIP 81208B і коричневий карлик HIP 81208C — на відстані 234 і 64 астрономічних одиниць від нього відповідно. Маса HIP 81208C не перевищує 0,13 маси Сонця, а масу HIP 81208B оцінили у 67 мас Юпітера.

Попри те, що подібні кратні системи є доволі поширеними, ця виділяється з-поміж інших незвичними орбітальними характеристиками. Орбіти HIP 81208B і HIP 81208C дуже витягнуті та майже ортогональні орбіті основної зорі HIP 81208, тобто розташовані майже під прямим кутом. Однак, втрьох компоненти системи зберігають стабільність. Астрономи вважають, що компаньйони HIP 81208 замкнені у резонансі Лідова — Козаї, за якого можуть переживати сильні зміни ексцентриситету, уникаючи шкоди стабільності системи.

Дослідження орбітальної динаміки системи HIP 81208 допоможе астрономам виявляти планетні і зоряні системи, які мають широкі і нахилені орбіти, що зазвичай складно з існуючими методами виявлення екзопланет.

коричневий карлик