Астрономи зареєстрували найстаріший та найенергійніший швидкий радіосплеск

Астрономи зареєстрували надзвичайно короткий, але надзвичайно енергійний швидкий радіосплеск з галактики на відстані майже восьми мільярдів світлових років від Землі. Його джерело за долю секунди випустило стільки енергії, скільки за 30 років виробило Сонце. Наразі це найстаріший та найенергійніший спалах цього класу, який вдавалося зафіксувати астрономам, пише Європейська південна обсерваторія (ESO). Стаття астрономів опублікована у Science.

Художнє зображення швидкого радіосплеску. ESO / M. Kornmesser

Художнє зображення швидкого радіосплеску. ESO / M. Kornmesser

Навіщо шукають радіосплески?

Однією з досі нерозкритих загадок астрофізики залишається явище швидких радіосплесків — коротких, тривалістю до кількох мілісекунд, спалахів радіовипромінювання. За цей час вони випромінюють стільки енергії, скільки може випромінити Сонце за кілька днів. За оцінками астрономів, кілька тисяч таких спалахів виникають у небі щодня, але вони надто короткі, щоб можна було точно визначити їхнє походження та механізм появи.

Окрім спроб дослідників виявити джерела швидких радіосплесків, деякі вчені пропонують використовувати спостереження за ними для оцінки темної матерії у Всесвіті. Під час своєї подорожі до Землі швидкі радіосплески взаємодіють із міжгалактичним простором, завдяки чому можуть розповісти про його густину. Ці дослідження допоможуть вирахувати вміст у Всесвіті звичайної і темної матерії. Новий швидкий радіосплеск, який може принести ці відомості, виявили астрономи за допомогою комплексу Дуже великого телескопа і радіотелескопа ASKAP.

Що виявили астрономи?

Радіосплеск отримав назву FRB 20220610A і тривав менш як мілісекунду. Утім, за цей час його джерело випустило енергію, еквівалентну загальному випромінюванню Сонця за 30 років. Додаткові спостереження Дуже великого телескопа вказали, що FRB 20220610A вийшов з групи галактик віком у вісім мільярдів років. Для порівняння, попередній рекорд з відстані, яку подолав швидкий радіосплеск, складав п'ять мільярдів років.

За час своєї подорожі FRB 20220610A постійно взаємодіяв з міжгалактичним простором, розсіюючи свою енергію. Астрономи сподіваються, що дослідження його характеристик допоможе оцінити густину звичайної матерії Всесвіту.

• Головним кандидатом на джерело швидких радіосплесків вважають нейтронні зорі — дуже щільні світила на завершальному етапі своєї еволюції. Нова теорія свідчить, що швидкі радіосплески вони можуть випускати під час зоретрусів, коли кора нейтронних зір стискається і переживає сейсмічну активність.