Астрономи відшукали подвійне активне ядро у злитті галактик

Досліджуючи сусідню до нас пару галактик, що зливаються, команда астрономів побачила у них пару дуже близьких чорних дір — їх розділяє всього 750 світлових років. Надмасивні чорні діри продовжують рости, живлячись продуктами галактичного злиття, формуючи подвійне активне галактичне ядро. Побачити його вдалося за допомогою наземних обсерваторій, а також даних космічного телескопа «Габбл». Результати спостережень астрономи опублікували у журналі The Astrophysical Journal Letters.

Зображення галактичного злиття UGC 4211 у різних діапазонах випромінювання, отримані наземними обсерваторіями. ALMA (ESO / NAOJ / NRAO), M. Koss et al (Eureka Scientific)

Зображення галактичного злиття UGC 4211 у різних діапазонах випромінювання, отримані наземними обсерваторіями. ALMA (ESO / NAOJ / NRAO), M. Koss et al (Eureka Scientific)

Що побачили астрономи?

Ріст надмасивних чорних дір астрономи пов'язують зокрема і з масивними галактичними злиттями. Злиття створюють сприятливі умови для росту чорних дір завдяки тому, що під час зближення двох чорних дір, потокам речовини простіше долати кутовий момент, аби живити їх. Якщо ж пара чорних дір з галактик, що переживають злиття, зможуть одночасно почати акреціювати на себе матеріал, їх можна класифікувати як подвійне активне ядро галактики (АЯГ).

Різні методи спостережень виявили від десятків до сотень кандидатів у подвійні активні ядра галактик, однак набагато більш рідко вченим зустрічаються подвійні АЯГ, чорні діри в яких розділяють кіло- та субкілопарсекові відстані. Для астрономів такі системи були б можливістю побачити чорні діри на завершальних стадіях злиття. І завдяки космічним телескопам «Габбл» і «Чандра», наземним обсерваторіям Кека, ALMA, а також комплексу Дуже великого телескопа, вченим вдалося побачити пару близьких чорних дір у галактичному злитті UGC 4211, що знаходиться на відстані 500 мільйонів світлових років від нас.

Художнє зображення чорних дір, що знаходяться на межі злиття у UGC 4211. LMA (ESO / NAOJ / NRAO); M. Weiss (NRAO / AUI / NSF)

Художнє зображення чорних дір, що знаходяться на межі злиття у UGC 4211. LMA (ESO / NAOJ / NRAO); M. Weiss (NRAO / AUI / NSF)

Що відбувається в галактиках?

Два окремих джерела випромінювання, які чітко можна побачити у даних телескопів, являють собою дві надмасивні чорні діри приблизно однакової маси, що знаходяться на відстані всього 750 світлових років (230 парсеків) одна від одної. Наразі вони є найближчими одне до одного активними ядрами галактики, які вдалося виявити за допомогою спектрометрії. Галактики, як і чорні діри, наразі знаходяться на завершальному етапі свого злиття. За 4,5 мільярда років і на нашу галактику чекає зіткнення із сусідньою Туманність Андромеди, де під час злиття із центральних надмасивних чорних дір так само може утворитися подвійне активне ядро галактики.

ALMA (ESO / NAOJ / NRAO), M. Koss et al (Eureka Scientific), S. Dagnello (NRAO / AUI / NSF)

Раніше ми розповідали, як завдяки обсерваторії Дуже великий масив астрономам вдалося підтвердити наявність подвійного активного ядра у галактичному злитті Mrk 212 на відстані близько 322 мільйонів світлових років від нас.