Змії згорнулися в ласо та вилізли на металевий стовп

Американські вчені описали дотепер невідомий спосіб пересування змій. Науковці зазначають, що принаймні бурі бойги здатні вилізати на вертикальні об’єкти, формуючи своїм тілом петлю, схожу на ласо. Дослідження опубліковане у журналі Current Biology.

Science Magazine / YouTube

Як рухаються змії?

Будова тіла змій здається не надто зручною для пересування. Зазвичай ми уявляємо це як повзання, під час якого змія робить хвилеподібні рухи. Але насправді змії мають ширший репертуар рухів для пересування. Науковці звикли їх класифікувати в чотири типи. Один із них називають рухом гармошкою. При цьому тварина тягне передню частину тіла вперед, підтягуючи за нею задню, збираючись наче гармошкою. Зручний спосіб, щоб вилізти на дерево, наприклад. Або ж змія може звично для нас S-подібно звиватися, рухатися по прямій лінії, витягуючись, чи навіть у бічній, підіймаючи своє тіло над поверхнею. Зараз вчені з Університету Цинциннаті та Університету штату Колорадо виявили новий, раніше не описаний спосіб пересування змій.

Що вивчали науковці?

Вчені досліджували деревну отруйну змію бура бойга (Boiga irregularis) на острові Гуам. Там вона є інвазивним видом, випадково завезеним наприкінці Другої світової війни. Однак за той недовгий час, що вона пробула на острові, змія змогла знищити майже всі види птахів. Через це шпаківні стали розміщувати на високих металевих стовпах, сподіваючися, що це становитиме перешкоду для змій. Однак відеокамера, націлена на один із “захисних” циліндрів, показала, що бойги уміло можуть на них вилізати небаченим дотепер чином — формуючи ласо. Очевидно, потрібно знайти інший спосіб захисту вразливих птахів.

У чому відмінність?

Надалі науковці провели дослідження у лабораторних умовах. Вони розмістили декілька циліндрів висотою в 91 сантиметр, на вершині яких розташували приманку для змії у вигляді гризуна. Відтак вони протестували, як рухатимуться до цілі 58 зловлених бурих бойг.

Не всі піддослідні змогли піднятися на вершину, однак успішніші з них справді формували своїм тілом щось на зразок ласо, яким обмотували циліндр. При цьому верхня частина тіла, не зав’язана в ласо, постійно шукає якийсь виступ, щоб схопитися за нього, а на петлі формуються вигини, які зміщуються та забезпечують підіймання. Такий тип пересування не реєстрували раніше. Однак вчені кажуть, що це доволі повільний спосіб лізти для змії та дуже енерговитратний. Тварини навіть періодично зупиняються, щоб відпочити. Але, мабуть, витрати компенсуються, коли змія дістається до здобичі, недоступної для інших.