Житомирські мінерали зберегли скам'янілі мікроби віком 1,5 мільярда років

Мінерали з Волинського кварцового родовища на території Житомирщини зберегли тривимірну структуру мікроорганізмів, які населяли планету ще 1,5 мільярда років тому. Вивчення цих рідкісних скам'янілостей дозволить уточнити зародження й розвиток життя на Землі, про що пишуть німецькі, українські та люксембурзькі науковці у журналі Biogeosciences.

Фотографія волокнистих утворів на зразках мінералів з Житомирщини. Gerhard Franz et al. / Biogeosciences, 2023

Фотографія волокнистих утворів на зразках мінералів з Житомирщини. Gerhard Franz et al. / Biogeosciences, 2023

Як збереглися мікроби?

Науковці Берлінського університету, Національної академії наук України та Люксембурзького природничого музею з колегами виявили мікроорганізми у порожнинах гранітних пегматитів з Волинського родовища кварцу на території Житомирщині. Мікроби жили у так званий нудний мільярд — період в історії Землі приблизно 1,8-0,8 мільярда років тому, який характеризується тектонічною та кліматичною стабільністю і розвитком еукаріотичних організмів. Тоді істоти не мали скелету й після загибелі швидко розкладалися, тож їхні скам'янілості вкрай рідкісні та зазвичай представлені лише відбитками з погано збереженою формою або залишками вуглецю у формі, що його схильні накопичувати живі організми. Однак у мінералах із Житомирщини виявили тривимірні рештки. Це є наслідком рідкісного процесу омивання мікробів багатими фтором гідротермальними водами, завдяки чому їхня зовнішня оболонка покрилася силікатом алюмінію, увічнивши їхню форму.

Скам'янілість мікробів з Волинського родовища. Gerhard Franz et al. / Biogeosciences, 2023

Скам'янілість мікробів з Волинського родовища. Gerhard Franz et al. / Biogeosciences, 2023

Яких мікробів знайшли?

Вчені детально роздивилися скам'янілості за допомогою сканувального електронного мікроскопа. Більшість мікроорганізмів виявилися ниткоподібними, з діаметром від 10 до 200 мікрометрів. Деякі з виростами довжиною до міліметра та сегментацією, яких вчені визначили такими, що вели сидячий спосіб життя. Зрідка в мінералах зустрічалися порожнисті та сферичні мікроби.

В деяких із ниткоподібних скам'янілостей інфрачервона спектроскопія виявила хітозан, а мікроскопія вказала на нанорозмірні включення вісмуту та телуру. Обидва спостереження вказали, що вчені мають справу з ранніми грибоподібними організмами. Але вчені лише почали вивчати ці стародавні мікроби, сподіваючися, що наступні дослідження допоможуть більше дізнатися про ранні форми життя на Землі.