Засоби проти комах-шкідників неонікотиноїди порушили сон джмелів та дрозофіл

Вчені вирішили перевірити, як інсектициди неонікотиноїди впливають на комах, що не є їхньою ціллю, дослідивши дію препаратів на джмелів та дрозофіл. Результати дослідження представлені у журналах iScience та Scientific Reports. Виявилося, що у цих комах порушується сон та ритми активності.

Як діють неонікотиноїди?

Неонікотиноїди є високоефективними засобами для боротьби з комахами-шкідниками, проте вони також впливають на нецільових корисних комах, таких як бджоли. Вони взаємодіють із нікотиновими ацетилхоліновими рецепторами, що передають нервові імпульси через синапси. Ці рецептори важливі для циркадних ритмів комах, тобто залежних від зміни дня і ночі коливань біологічних процесів.

Неонікотиноїди були зареєстровані як безпечні у порівнянні з попередніми інсектицидами, а також вони мало впливають на ссавців. Однак до виведення їх на ринок провели замало тестів щодо їхнього впливу на корисних комах. Зараз відомо, що неонікотиноїди є потужними нейротоксинами з добре задокументованими летальними та сублетальними ефектами. Отже, їхнє тривале інтенсивне використання матиме серйозні наслідки для чисельності видів комах, що в свою чергу впливатиме на екосистеми в цілому. Європейський Союз заборонив використання цих речовин. Незважаючи на це, неонікотиноїди залишаються найбільш широко використовуваним класом інсектицидів у всьому світі. Крім того, неонікотиноїди мають високу розчинність і стійкість у навколишньому середовищі.

Як неонікотиноїди вплинули на джмелів?

Дослідники вивчили ефекти, що чинить на джмелів неонікотиноїд імідаклоприд. При концентрації лише 10 мікрограм на літр ця речовина спричинила зменшення активності руху та пошуку їжі у комах. Джмелі стали більше спати вдень та збільшили свою активність вночі. Це може зменшити можливості для пошуку їжі та запилення квіток, знизити здатність колонії рости та розмножуватися, загрожуючи популяціям джмелів та врожаю сільськогосподарських культур.

Зліва — звичайна активність джмелів, справа — під впливом імідаклоприду. Kiah Tasman et al.

А на дрозофіл?

Вчені перевірили вплив відповідних польових концентрацій чотирьох найчастіше вживаних неонікотиноїдів на дрозофіл та визначали, які наслідки вони мають для тривалості життя, життєздатності нащадків та рухів комах. Виявилося, що усі досліджені неонікотиноїди мали значний летальний вплив на дрозофіл, знижуючи їхню життєздатність та скорочуючи термін життя. Щодо впливу на поведінку, то ті речовини, що містять імідаклоприд, клотіанідин та тіаметоксам, порушують пам'ять, рух, сон та циркадні цикли. А речовини, що містять тіаклоприд, спричиняють лише фрагментацію та зменшення сну, не впливаючи на інші види поведінки. Однак вплив тіаклоприда на сон виявив значні сублетальні ефекти навіть на найнижчому рівні концентрації.

Зниження чисельності та видів комах внаслідок діяльності людини та змін клімату давно непокоїть вчених. Ентомологи систематизували відомості про вимирання комах та встановили засоби протидії цьому. Деякі країни впроваджують заходи щодо захисту комах на державному рівні. Так, Німеччина вирішила заборонити використання прожекторів вночі впродовж більшої частини року.