Восьминогів застали за биттям риб

Восьминоги Octopus cyanea схильні вдаряти риб, з якими кооперуються задля успішного полювання на спільну здобич, щоб встановити контроль та домінування над рибами. Про це пишуть португальські та німецькі дослідники у статті журналу Ecology.

catou9 / unsplash

Навіщо восьминогам риби?

Кооперація — не рідкісне явище у тваринному світі. Тварини різного рівня біологічної складності схильні об’єднуватися навіть з представниками інших видів, щоб полегшити досягнення певної мети. Часто такі кооперації виникають, коли тварини полюють на здобич. Об’єднання різних видів означає об’єднання різних стратегій полювання, що часто підвищує успішність добування поживи. Такі стосунки відомі й для восьминогів, що групуються із різними видами риб. У такому разі головоногі чатують на здобич серед скель та коралів, одні риби розшукують її на більшому периметрі морського дна, а інші — в товщі води. У такій мультивидовій групі легко можуть виникнути конфлікти, особливо на етапі розподілу здобичі. Як показує спостереження біологів із Університету Лісабона та Інституту поведінки тварин Макса Планка, восьминоги тоді беруть на себе роль контролерів партнерів.

Що роблять восьминоги?

Дослідники описали у своїй роботі незвичну взаємодію між восьминогами Octopus cyanea та групою з різних видів риб, зокрема, Sargocentron caudimaculatum, смугастого групера Epinephelus fasciatus та Variola louti. Під час полювання восьминогів цього виду неодноразово помічали за вчиненням швидких, раптових рухів одним із щупальців, спрямованих на конкретного рибного партнера. На основі того, як це виглядає збоку, вчені оцінили вчинок як удар.

Вчені припустили, що у такий спосіб восьминоги контролюють процес полювання. Вони можуть так направляти положення риби, утримувати її від здобичі чи навіть виганяти з локації полювання, приміром, коли хтось очікує забрати більше поживи, ніж заслужив. Інколи риби приєднуються до групи полювальників як паразити, очікуючи забрати чужу здобич. Тоді восьминоги можуть вдарити рибу через конкуренцію.

То восьминоги стежать за порядком?

Спостереження дослідників показує, що не завжди восьминоги роздають рибам ляпаси заслужено. Двічі біологи спостерігали, як головоногі б’ють риб навіть тоді, коли це не пов’язано з полюванням чи охороною здобичі. Вчені мають дві версії для пояснення поведінки.

Вчені схильні пояснювати це звичайною недоброзичливістю, коли восьминіг недооцінив вигоди від співпраці з рибою. З іншого боку, можливо, агресія восьминога має відтерміновані позитивні результати. Приміром, так він намагається сприяти більшій кооперації з рибою під час наступних полювань, вказуючи на нетерпимість восьминога до поганої поведінки.