У передчасно народжених чоловіків виявили прискорене старіння

Організм чоловіків, народжених передчасно і з вагою, меншою за 1 000 грамів, старіє швидше за організм однолітків, народжених із нормальною вагою. До такого висновку дійшли канадські вчені, простеживши за здоров'ям 45 людей, народжених передчасно, протягом більш ніж 30 років. Результати дослідження оприлюднені в журналі Pediatrics.

Christian Bowen / Unsplash

Які ризики передчасного народження?

Передчасне народження супроводжується низкою ризиків для здоров'я дитини, при чому для хлопчиків він вищий, ніж для дівчаток. Особливо вразливими є діти, народжені з дуже низькою масою тіла, меншою за тисячу грамів. Вони можуть мати недостатньо розвинені й пристосовані до позаутробного життя органи, через що мають високий ризик виникнення супутніх захворювань. Хронічні хвороби у передчасно народжених теж зазвичай проявляються у більш ранньому віці, тому деякі вчені припускають, що річ може бути у передчасному старінні. Внаслідок нього в організмі можуть зарано почати накопичуватися старі клітини, які призводять до виникнення симптомів хвороби. Науковці з Університету Макмастера провели перспективне дослідження з метою з'ясування, чи справді передчасне народження з екстремально низькою вагою загрожує швидшим старінням.

Яким було дослідження?

Вчені проаналізували результати дотепер найбільш довготривалого дослідження людей, що народилися з вагою, меншою за один кілограм. Під час його проведення дослідники спостерігали за здоров'ям 45 таких людей від народження й до досягнення ними 30-35-річного віку. Стан здоров'я учасників порівнювався зі здоров'ям 49 однолітків, що народилися з нормальною вагою (більшою за 2 500 грамів).

Щоб визначити темпи старіння учасників, вчені застосували технологію, яка базується на аналізі метилювання ДНК — генетичних маркерів, які накопичуються з віком і мають назву епігенетичного годинника. Метод дає змогу визначити біологічний вік організму.

Що вони виявили?

Дослідження показало, що чоловіки після 30 років, народжені з дуже малою вагою, біологічно старші за своїх однолітків, народжених з нормальною вагою. Аналіз їхньої ДНК виявив, що у середньому вони старші на 4,54 року. При цьому схожих відмінностей не спостерігалося при порівнянні груп жінок.

Поки що вчені не можуть сказати, чому організм передчасно народжених чоловіків старіє швидше. Вони припускають, що свою роль може відігравати ранній стрес у житті, який вплинув на здатність чоловічого організму підлаштовувати фізіологію до непередбачуваних ситуацій. Зрештою, загалом новонароджені хлопчики також більш чутливі до наслідків пренатального стресу, а в чоловіків епігенетичні рівні старіння здебільшого вищі, ніж у жінок, навіть незалежно від переживання раннього стресу. Автори роботи зазначають, що хоча їхня робота й опирається на результатах тривалого спостереження, у ній взяла участь невелика кількість людей. Тож вони наголошують на необхідності проведення більших досліджень, щоб перевірити їхні висновки, а також на важливості ведення здорового способу життя для передчасно народжених чоловіків, щоб сприяти здоровому старінню та зменшити частину ризиків для здоров'я.