Трьом пацієнтам пролікували розщеплення хребта стовбуровими клітинами ще в утробі

Американські медики повідомили, що пролікували трьох пацієнтів із розщепленням хребта за допомогою стовбурових клітин ще до їхнього народження. Терапія полягала у стандартному хірургічному виправленні дефекту, а також покритті його матеріалом зі стовбуровими клітинами, які покликані відновити пошкоджену тканину спинного мозку. Про перші успіхи технології повідомляється у пресрелізі Каліфорнійського університету в Девісі.

Операція лікування розщеплення хребта стовбуровими клітинами. UC Davis Health

Операція лікування розщеплення хребта стовбуровими клітинами. UC Davis Health

Що це за хвороба, яку лікували?

Розщепленням хребта називають вроджену ваду, за якої хребетний канал під час ембріонального розвитку не закривається на всій протяжності. Найчастіше мова йде про важку форму недуги, при якій спинний мозок вип'ячується через незакритий хребет на спині. Лікування стану вимагає оперативного втручання, зокрема внутрішньоутробного, яке може зменшити ускладнення, але не завжди перешкоджає розвитку інтелектуальних і фізичних порушень, як-от паралічу. Та медики Каліфорнійського університету в Девісі знайшли потенційно ефективніший підхід до лікування розщеплення хребта ще до народження дитини — за допомогою поєднання операції з терапією стовбуровими клітинами.

Як використовують стовбурові клітини для лікування розщеплення хребта?

Ідея дослідників у тому, щоб стовбурові клітини допомогли відновити пошкоджений спинний мозок, покращивши цим результати операції. Для цього використовують добуті з плаценти мезенхімальні стовбурові клітини, які наносять на біосумісний каркас. Ним під час внутрішньоутробної операції закривають порожнину у хребетному каналі плода після вправляння на місце спинного мозку, після чого рану зашивають. Технологію успішно випробували на ембріонах овець і собак, які після народження змогли ходити й рухатися, майже як нормальні тварини. Це спонукало вчених провести наступні випробування на людях.

Як пройшла операція зі стовбуровими клітинами у людей?

На сайті Каліфорнійського університету зазначається, що в рамках першої фази клінічного випробування, яка має дати найперші висновки про безпечність підходу, внутрішньоутробне лікування стовбуровими клітинами провели вже трьом людям. Утім, планується залучити 55 учасників, за якими продовжать ретельно спостерігати до досягнення 30-місячного віку, після чого збиратимуть інформацію про їхнє здоров'я ще до шести років.

Першою пацієнткою стала Роббі, яка нещодавно святкувала один рік, але до того пройшла лікування розщеплення хребта стовбуровими клітинами на 25 тижні ембріонального розвитку. Згідно з обстеженнями, патологія була такої важкості, що після народження дитина, скоріше за все, була би паралізованою нижче пояса. Однак дівчинка народилася на 35 тижні гестації й одразу продемонструвала медикам, що може активно рухати ногами, а отже — операція була ефективною. Дослідники вважають перші результати обнадійливими, але про безпечність та ефективність підходу на людях поки що зарано судити. Для цього потрібно дочекатися результатів лікування більшої кількості пацієнтів.