Тривожність погіршила здатність до навчання та завадила людям розпізнати загрозу

Нейробіологи з’ясували, що тривожність може завадити людям розпізнати загрози, впливаючи на контекстуальне навчання, тобто пов’язування якихось умов з безпекою чи небезпекою. При цьому здатність до навчання залежала не від початкового рівня тривожності, а саме від того, що виник у ході експерименту. Оскільки погіршення здатності відрізняти безпечні та небезпечні умови лежить в основі посттравматичного стресового розладу, знання про вплив тривожності на цю здатність допоможуть краще зрозуміти та лікувати розлад. Дослідження опублікували в журналі npj Science of Learning.

Тривожність погіршила здатність до навчання та завадила людям розпізнати загрозу. GIPHY

Тривожність погіршила здатність до навчання та завадила людям розпізнати загрозу. GIPHY

Як виявили зв’язок між тривожністю та навчанням?

Науковці провели дослідження на 70 добровольцях, які виконували завдання на контекстуальне навчання у віртуальній реальності. У цьому завданні люди мали збирати квіти у двох зонах: безпечній і небезпечній. У небезпечній їх могла «вжалити» бджола, а відчуття від цього симулювали за допомогою нешкідливих ударів струмом. Протягом завдання в учасників також вимірювали власну електричну активність шкіри, підвищення якої вказувало на більшу тривожність.

a - схема віртуальної реальності, в якій проводили експеримент: червоні точки позначають вулики бджіл, один із яких на безпечній, а інший — на небезпечній території. Розрізнити безпечну та небезпечну територію учасники мали за пейзажем: горами, сонцем і хмарами. b - вигляд віртуальної реальності зсередини, де видно квітку, вулик (зліва від центру), і гори з хмарами. Marino et al. / npj Science of Learning, 2025

a - схема віртуальної реальності, в якій проводили експеримент: червоні точки позначають вулики бджіл, один із яких на безпечній, а інший — на небезпечній території. Розрізнити безпечну та небезпечну територію учасники мали за пейзажем: горами, сонцем і хмарами. b - вигляд віртуальної реальності зсередини, де видно квітку, вулик (зліва від центру), і гори з хмарами. Marino et al. / npj Science of Learning, 2025

Як з’ясувалося, люди, які гірше запам’ятовували безпечні та небезпечні ділянки, також мали вищий рівень тривожності та гірше впоралися із завданням на просторову пам’ять. У них була вищою загальна електрична активність шкіри, але вона не змінювалася між безпечними та небезпечними ділянками, як у тих, хто краще їх запам’ятовував. Це свідчить про те, що ці учасники відчували більшу тривожність як у безпечній, так і в небезпечній ситуації, і не могли розрізнити ці два контексти.

  • Погіршувати здатність до навчання через вплив на гіпокамп може також споживання суміші алкоголю й енергетиків у підлітковому віці, що показало дослідження на пацюках.
  • Але сам кофеїн у поєднанні з цукром допоміг мурахам краще запам’ятати шлях до їжі та швидше її дістатися. Утім надмірні його дози погіршили здатність комах до просторового навчання.