Стереотип про кращі здібності хлопчиків до точних наук сформувався вже у шість років

Ґендерний стереотип про кращі здібності хлопчиків до точних наук, таких як програмування й інженерія, сформувався уже у віці шести років. Це проявилося у тому, як діти відповідали на питання, хто кращий у тій чи іншій галузі. Що цікаво, у дівчат цей стереотип із віком ставав сильнішим, що може заважати їм пробувати свої сили в цих галузях. Натомість стереотип про схильність дівчат до гуманітарних наук проявлявся в дітей пізніше — приблизно у віці восьми років. Такі результати можуть свідчити про те, що недостатньо заохочувати дівчат цікавитися точними науками в школі, потрібно змалечку протидіяти формуванню в дітей обох статей ґендерних стереотипів. Дослідження опублікували в журналі Psychological Bulletin.

Стереотип про кращі здібності хлопчиків до точних наук сформувався вже у шість років. GIPHY

Стереотип про кращі здібності хлопчиків до точних наук сформувався вже у шість років. GIPHY

Як вивчали вплив стереотипів на дітей?

Науковці провели метааналіз 98 досліджень із залученням понад 145 тисяч дітей віком від 4 до 17 років, щоб зрозуміти розвиток ґендерних стереотипів у дітей стосовно здібностей у гуманітарній сфері та STEM (природничі науки, технології, інженерія, математика). Що цікаво, стереотип про кращі здібності хлопчиків до математики діти підтримували слабко, але більше вірили у схильність хлопців до фізики, інженерії та комп’ютерних наук.

Стереотип щодо кращих здібностей до STEM у хлопців був менш поширеним серед темношкірих дітей у США, ніж у білих, що узгоджується з більшою консервативністю серед білих. Водночас впевненість у стереотипах про кращі здібності хлопців до STEM і дівчат до гуманітарних наук з віком зростала саме у дівчат, що може свідчити про їхню більшу схильність до впливу суспільної думки.

З цих результатів науковці зробили висновок, що ґендерні стереотипи, а особливо їхня поява у ранньому віці, можуть значно впливати на подальший вибір професії хлопцями та дівчатами. Це також може свідчити про те, що підхід «дівчата у STEM» може не завжди бути ефективним, адже стереотип про кращі здібності хлопців у STEM формується раніше, ніж дівчата встигають познайомитися з цим підходом.

  • Науковці також встановили, що ґендерним стереотипам можуть піддаватися навіть нейромережі для генерування зображень: вони частіше вдягали чоловіків у костюми, а жінок — в одяг з глибоким декольте чи бікіні. Усе через навчання на зображеннях з інтернету.