Станція «Юнона» отримала найчіткіші зображення супутника Юпітера Іо

Космічній станції «Юнона» вдалося отримати дуже детальне зображення найближчого до Юпітера супутника Іо. П'ять знімків Іо «Юнона» отримала за допомогою інструмента JunoCAM. Про опрацьовані зображення станції під час її березневого наближення до вулканічного супутника повідомляє видання Universe Today.

Отримані «Юноною» світлини Іо, оброблені Андреа Люком, Джейсоном Перрі та Кевіном Гіллом. Andrea Luck / flickr

Отримані «Юноною» світлини Іо, оброблені Андреа Люком, Джейсоном Перрі та Кевіном Гіллом. Andrea Luck / flickr

Що це за супутник?

Іо — це найближчий супутник Юпітера та одне з найбільш вулканічно активних тіл Сонячної системи. Його діаметр оцінюють у 3 642 кілометри, тому Іо також є четвертим за величиною супутником у Сонячній системі. 1 березня цього року головна дослідниця системи Юпітера, станція «Юнона», наблизилася до Іо на відстань 51 500 кілометрів та отримала зокрема кілька світлин супутника за допомогою своєї камери JunoCAM, що працює в оптичному діапазоні. Її дані завантажуються у вільний доступ в необробленому форматі, щоб кожен бажаючий міг їх обробити.

Результатами своєї обробки світлин, які «Юнона» отримала під час обльоту Іо, поділилися дослідники Джейсон Перрі (Jason Perry), Андреа Люк (Andrea Luck) та Кевін Гілл (Kevin M. Gill).

Що побачила «Юнона»?

П'ять зображень Іо, отримані JunoCAM, мають роздільну здатність у 34-43 кілометри на піксель. «Юнона» отримала їх з відстані від 65 до 52 546 тисячі кілометрів від супутника. На світлинах добре видно, як поверхня Іо вкрита вулканічними шлейфами і потоками лави, що виявляються у червоно-жовтих кольорах від замерзання діоксиду сірки та простягаються на сотні кілометрів.

Також «Юнона» дослідила Іо за допомогою свого інструмента Jovian InfraRed Auroral Mapper (JIRAM), що складається зі спектрометра, який працює у діапазоні довжин хвиль від 2 до 5 мікрометра, а також формує зображення у L- та М-смугах. З його допомогою фахівці визначили, що одна з областей теплового випромінювання від лавових потоків, що остигають, досі активна. Вперше цей регіон спостерігав ще апарат New Horizons у 2007 році. Також інструмент JIRAM виявив коротколанцюгові модифікації сірки, що також вказує на активний вулканізм. У лютому 2024 «Юнона» наблизиться до Іо на відстань півтори тисячі кілометрів до супутника.

Раніше ми розповідали, як за допомогою наземної обсерваторії астроном зміг побачити одне з найбільших вивержень вулкана на Іо, що тривало від трьох до шести місяців.