Серце генетично модифікованої свині вперше пересадили людині

Американські медики провели першу операцію із пересадження серця свині людині, повідомляється на сайті Медичної школи Мерілендського університету. Донором стала свиня, у геном якої внесли десять модифікацій, щоб зробити її органи більш сприйнятливими для людського організму. Її серце отримав пацієнт, якому інші терапевтичні втручання не підходили. Три дні по тому після операції чоловік почувається добре, відторгнення серця не спостерігається, однак наразі зарано оцінювати успішність лікування.

University of Maryland School of Medicine

Хіба можливо пересаджувати тваринні органи людині?

Трансплантація органів від тварин до людей може здаватися суперечливим рішенням з різних причин, але поки не знайдено спосіб вирощувати окремо цілі органи, такий підхід може врятувати життя багатьох людей, які так і не дочекалися б знаходження підхожого їм людського органу. Значний потенціал вбачають у використанні як донорів свиней — їхня анатомія, фізіологія та розміри органів подібні до таких у людей, а крім того їх відносно легко розводити та утримувати. Поки що практика не набула поширення через необхідність розв'язання проблеми із сумісністю людських та свинячих органів: клітини тварин мають компоненти, які відсутні в людей і сприймаються організмом при пересадженні як чужорідні, спричиняючи відторгнення органу. Можливе рішення полягає у генетичній модифікації тварин-донорів, яка зробить їхні клітини більш схожими на людські. Кілька світових компаній вже займаються розведенням таких свиней, а у 2020 році Управління з продовольства та медикаментів США навіть дало дозвіл на їх використання у медичній практиці.

Минулого року ми писали, що вперше орган ГМО-свині пересадили людині. Це була нирка, яку на кілька днів під'єднали до тіла жінки із діагностованою смертю мозку. Операція не мала на меті лікування, оскільки пацієнтку вже очікувало відключення від апаратів життєзабезпечення, але вона показала, що трансплантація тваринних органів може проходити без негайного відторгнення. А зараз лікарі Медичної школи Мерілендського університету повідомили, що провели пересадження органу свині людині, сподіваючися врятувати пацієнта.

Що пересадили людині від тварини та чому обрали такий шлях?

Американські медики пішли на ризикований крок та пересадили серце свині 57-річному чоловікові Девіду Беннету. Шістьма тижнями раніше він потрапив до лікарні із загрозливою для життя аритмією. Щоб підтримати його життя, лікарі під'єднали чоловіка до апарату екстракорпоральної мембранної оксигенації, яка тимчасово забезпечує газообмін та циркуляцію крові при порушенні роботи серця й легень. Лікарі зазначають, що пацієнт не відповідав вимогам для внесення його в список очікування трансплантації, а також через важку аритмію не підлягав імплантації штучного серця. Зважаючи на це, американський регулятор дозволив спробувати врятувати життя хворого пересадженням йому органа тварини, на що пацієнт, повідомлений про невідомі ризики й переваги, погодився як на останню надію.

Донором стала генетично модифікована свиня, вирощена компанією Revivicor. У її геномі було заблоковано активність чотирьох генів: три з них відповідальні за негайне відторгнення її органів в організмі людини, а блокування ще одного покликане перешкодити надмірному розростанню тканин серця після імплантації. Окрім цього у геном свині-донора внесли шість людських генів, які мають полегшити сприйняття її органів людським організмом.

Як пройшла операція і чи вартувала вона того?

Операцію з пересадження свинячого серця людині проводили у минулу п'ятницю, 7 січня, протягом восьми годин. Медики відмітили, що вона пройшла успішно. Відтак, крім типових ліків, які пригнічують імунну систему й перешкоджають відторгненню донорських органів, хворому призначили ще й експериментальний імуносупресивний препарат. Протягом критичних перших 48 годин не було помічено ознак відторгнення органа, який показав за цей час свою функціональність. Пацієнт почувається добре, але все ще під'єднаний до екстракорпоральної мембранної оксигенації, яку планують відключити до кінця тижня.

Медики й дослідники, які взяли участь у проведенні операції, сподіваються, що цей випадок дасть необхідний поштовх до розвитку технології трансплантації органів від тварин людині. Але водночас важливо не переоцінювати ситуацію. Протягом наступних тижнів за пацієнтом будуть ретельно наглядати, щоб виявити потенційні негативні наслідки втручання, зокрема можливу передачу інфекцій від тварини. Також поки що немає гарантій, що серце не буде відторгнено пізніше, що іноді відбувається навіть після пересадження добре підхожих органів від людей.

University of Maryland School of Medicine / YouTube