Семеро мишенят народилося зі статевих клітин від двох самців

Японські дослідники створили мишей, чиїми батьками є двоє самців. Для цього вони перетворили клітини одного з самців на яйцеклітини та запліднили їх звичайними сперматозоїдами від інших самців. Про досягнення репродуктології повідомляє видання The Guardian.

Nick Fewings / Unsplash

Як це вдалося?

Науковці Університету Кюсю взяли від самців мишей клітини шкіри, які містять типові для чоловічої статі хромосоми X та Y. Відтак їх перепрограмували у стовбурові клітини, з яких видалили Y-хромосому та замінили її на аналогічну вже наявній X-хромосомі. У такий спосіб науковці перетворили чоловічі клітини на жіночі. Але щоб вони утворили придатні до запліднення яйцеклітини, їх помістили в органоїди яєчників. Готові яйцеклітини запліднили сперматозоїдами від інших самців. Хоча внаслідок цього вдалося отримати близько 600 ембріонів, які імплантували самкам для виношування, лише із семи з них зрештою народилися мишенята. Тож наразі ефективність підходу складає приблизно 1 відсоток, але він показує, що отримати потомство від двох самців у принципі реально.

Можливо, описаний метод вдасться пристосувати й до людських клітин. Тоді одностатеві пари з двох чоловіків отримають можливість мати власних біологічних дітей. Та в першу чергу підхід з створюють для розроблення лікування безпліддя у жінок, що народилися лише з однією X-хромосомою, замість двох.