Самки одудів відклали запасні яйця, щоб прогодувати молодшими пташенятами старших

Експерименти з євразійськими одудами вказали, що самки дозволяють загинути своїм наймолодшим пташенятам із кладки, у яку вони відклали додаткові яйця, щоб вигодувати ними старших. Завдяки цьому їм вдається виростити більше дітей, ніж коли канібалізм не практикується. Це пояснює, чому у цих та багатьох інших птахів відкладається більше яєць, ніж може бути вирощено. Дослідження опубліковане у журналі The American Naturalist.

Одуд годує пташенят. VCG Photo

Одуд годує пташенят. VCG Photo

Що відбувалося у гніздах одудів?

Науковці поспостерігали за гніздами євразійських одудів (Upupa epops), до яких орнітологи мали доступ. Із них у 27 під час сезону гніздування вчені щодня поміщали цвіркунів, щоб підгодовувати самку до відкладання нею останнього яйця, тоді як самок ще 22 гнізд залишали без підгодівлі. І з'ясувалося, що самки після підгодовування відкладали приблизно на одне яйце більше, ніж інші — очевидно, цю можливість забезпечило надходження додаткових ресурсів.

Далі вчені забрали з 11 гнізд одне яйце та помістили їх у гнізда, де пташенята з них могли вилупитися останніми, тобто наймолодшими. Всі вони після появи на світ послугували їжею для старших зведених братів і сестер після того, як померли від голоду чи самого канібалізму. Також у цих гніздах загалом більше молодших пташенят стали поживою, ніж у гніздах, звідки забрали яйце, або які не чіпали взагалі. І зрештою, у цих гніздах виростало до двох пташенят більше, ніж у гніздах із забраним яйцем і меншою частотою канібалізму.

Тому науковці роблять висновок, що стратегія розмноження одудів полягає у використанні самкою ресурсів, поки вони доступні, щоб відкласти додаткові яйця. Хоч вони ніколи не стануть дорослими птахами, але послугують джерелом їжі для інших дитинчат.

• За поїданням дитинчат зрідка застають і приматів. Наприклад, білоголових капуцинів помітили під час поїдання трупу мертвого дитинчати самки з чужої групи.