Привезене «Чан'е-5» з Місяця скло уточнило його ударну історію

Команда планетологів пов'язала привезене китайським «Чан'е-5» з Місяця силікатне скло із конкретними кратерами у місці посадки апарата. Склад скляних кульок говорить, що вони утворилися від удару, що приніс Місяцю кратери діаметром від 1 до 5 кілометрів. Їх знайшли та навіть змогли припустити, що саме впало на наш супутник, пишуть вчені у Science Advances, та додають, що дослідження місячного скла може вказати на динамічні зміни у головному поясі астероїдів — головному джерелу астероїдів, що наближалися та наближаються до нашої планети і супутника.

CNSA /CLEP

Звідки на Місяці скло?

У виверженнях вулканів чи внаслідок плавлення порід від удару можуть утворюватися частинки силікатного скла. І Місяць такими — кульками діаметром від десятків мікрометрів до кількох міліметрів сферичної, овальної чи гантелеподібної форми — просто вкритий. І створені через ударні події такі скляні частинки можуть відбивати не лише склад кори супутника, а і динаміку зіткнень у Сонячній системі загалом. Тому понад 20 дослідників з Китаю, Австралії, США, Британії та Швеції присвятили своє дослідження ударним скельцям, які привіз з Місяця у 2020 році китайський апарат «Чан'е-5».

Що привіз «Чан'е-5»?

«Чан'е-5» приземлився в Океані Бур — на базальтових породах відносно молодого віку в близько 2 мільярди років. І з привезених ним зразків дослідники відібрали 215 скляних частинок діаметром від 50 до 200 мікрометрів, розділивши їх на групи за ступенем розплавлення: повне та неповне (з частинками уламків порід). Всі скельця мали ударне походження, більшість мали подібний до порід у місці посадки апарата склад, що дало можливість визначити їх як місцеві, хоча 39 скелець все ж віднесли до «екзотичних» — занесеними з відстані у в понад 150 кілометрів. 135 знайдених скелець, вік яких можна було точно визначити, виявилися віком від 6 мільйонів до 2 мільярдів років, що відповідає віку місця посадки.

Скельця, які привіз «Чан'е-5». Без домішок (а) та з ними. Tao Long et al. / Science Advances, 2022

Скельця, які привіз «Чан'е-5». Без домішок (а) та з ними. Tao Long et al. / Science Advances, 2022

Про що говорить скло?

А моделюючи за хімічним складом знайдених скляних кульок варіанти їхньої появи, планетологи виявили, що умовам плавлення, які могли створити саме такі скельця, відповідають умови появи кратерів від 1 до 5 кілометрів. Неподалік місця посадки «Чан'е-5» таких якраз вдосталь, тому спираючись на імовірність виявлення скла у місці посадки та на розподіл кратерів, планетологи змогли виявити кілька кандидатів, що могли принести знайдені скельця. Уточнення розподілу кратерів за віком і частотою допоможуть непрямо уточнити, які динамічні процеси відбувалися у місці, звідки до планет Сонячної системи потрапляють ударні тіла — головному поясі астероїдів. Наприклад, масштабному зіткненню, яке принесло метеорити з батьківського тіла, яке розпалося, та утворило набір кратерів приблизно одного віку.

Географічний розподіл кратерів поблизу місця посадки апарата (зелений трикутник), які можуть бути потенційними джерелами скелець. Колір кіл позначає імовірність зв'язку кратера із зразками. Tao Long et al. / Science Advances, 2022

«Чан'е-5» став першою місією, яка за 44 роки доставила у земні лабораторії ґрунт з Місяця. Завдяки йому вдалося оновити хронологію місячних кратерів, перевірити ресурси нашого супутника на придатність для виготовлення палива та відшукати у них сліди води. А більше про те, що Китай робить на Місяці ми розповідали у нашому матеріалі «Більше не Піднебесна».

місцеві