Присоски для яєць «винюхали» стать курчат у яйці

Американські науковці пристосували вакуумні присоски для утримання яєць до визначення статі курчат ще на стадії 8-10-денного ембріона. Технологія працює на основі аналізу відмінностей летких органічних сполук, виділених яйцями з курчатами різної статі. Автори описали її у журналі PLOS ONE.

Unsplash

Для чого потрібне це визначення статі?

У галузі розведення сільськогосподарських птахів, як-от курей, особини різної статі мають неоднакову цінність. Зазвичай чоловічих особин з'являється суттєво більше, ніж це потрібно й можливо утримувати. Але оскільки фермери часто про це дізнаються лише після вилуплення тварин із яйця, одноденних півників, які економічно невигідні, масово знищують: щороку приблизно по сім мільярдів. Щоб уникнути цього, деякі вчені розвивають генетичну інженерію, щоб півників із яєць узагалі не з'являлося. Поки методика генної модифікації не схвалена, науковці Каліфорнійського університету в Девісі вирішили, що доречним є вдосконалити сучасні технології, щоб відрізняти курочок від півників ще на стадії ембріонів, вчасно припиняючи інкубацію останніх. Наявні методи, які дають таку можливість, мають недоліки, тому що вимагають забору рідини із яйця або ж працюють лише з ембріонами на пізніх стадіях.

Присоска, яка збирає леткі органічні сполуки, виділені яйцем. Tom Turpen / Sensit Ventures

Присоска, яка збирає леткі органічні сполуки, виділені яйцем. Tom Turpen / Sensit Ventures

Як допомогли присоски?

Вчені звернули увагу на вакуумні присоски, якими захоплюють яйця при їх сортуванні й складанні, щоб маніпулювати одразу десятками. Позаяк через шкаралупу яйця, з якою контактує присосок, ембріоном виділяються леткі органічні речовини, дослідники припустили, що за профілем цих сполук можна визначити стать птахів на ранній стадії розвитку. Тож вони модифікували пристрій із вакуумними присосками, щоб він збирав речовини, виділені яйцем, для аналізу на склад летких органічних речовин. Досліди вказали, що достатньо двох хвилин, щоб пристрій зібрав потрібну кількість летких сполук із 8-10-денних яєць в інкубаторі, після чого можна з точністю 80 відсотків визначити стать ембріона у них.