Походження музики пов’язали з пересуванням по деревах древніх приматів

Людська музикальність може походити ще від древніх предків приматів, що демонстрували потенційним партнерам свою здатність вміло пересуватися небезпечними верхівками дерев через мелодійні вигукування. Таке припущення описали американські вчені у дослідженні, яке опубліковане на сервері препринтів bioRxiv та наразі не пройшло рецензування.

Звідки взялася музика?

Музика має великий вплив на людину. Вона може впливати на наш настрій та викликати сильні емоції. Чимало сучасних людей навіть не уявляють свого життя без музики. Але чому так? Вчені не мають однозначної відповіді на запитання, чому люди створюють та цінують музику. Деякі дослідники припускають, що схильність до музикальності походить ще від наших предків приматів. Так, Дарвін вважав, що вона пов’язана з вибором статевого партнера, інші ж називали музику похідною від внутрішньовидової комунікації. Науковці з Вашингтонського університету, утім, мають власне пояснення.

Яка нова ідея вчених?

Дослідники розмірковують, що джерела людської музикальності насправді можуть простягатися до 50 мільйонів років у минуле — в часи, коли з’явився перший примат. Наш предок вже тоді пересувався по гілках високих дерев, що вимагає хорошої координації рухів та контролю м’язів. Це життєво важлива навичка, яка, ймовірно, слугувала критерієм при виборі партнера для спарювання. Американські вчені припускають, що допомогти у виборі могли співи.

Суть зводиться до наступного. Якщо примат демонструє складну, мелодійну вокалізацію, то він має хороший контроль над м’язами голосового апарату. У такому разі, можливо, ця особина так само добре керує й іншими частинами свого тіла, зокрема, кінцівками.

Чим це підтверджується?

Вчені вирішили перевірити свої здогадки, оцінивши музичність 800 акустичних сигналів 54 сучасних видів приматів. До уваги бралися, наприклад, такі параметри як ритм та тон. Результати потім зіставили з даними про те, як часто представники конкретного виду стрибають та гойдаються на гілках. З’ясувалося, щобільше акробатичних умінь демонстрували тварини, то складнішими була їхня вокалізація. Вчені назвали це протомузикальністю.

Водночас інші науковці не виключають, що зіграти роль у виникненні музикальності могли й інші фактори, та ж соціальна комунікація. А з часом протомузика могла набути вже іншого значення. Приміром, вона могла з’явитися для відлякування чужинців, а потім стала, навпаки, приваблювати. Це могло би пояснити, чому музика може викликати в нас різні емоції.