Орнітологи з'ясували, як досвідчені лелеки обирають маршрути міграції

Науковці вирішили перевірили, як впливає особистий досвід на міграцію тварин, і для цього простежили за далекими польотами лелек. З'ясувалося, що досвідчені лелеки, які вже мігрували кілька років, обрали для подорожей пряміші маршрути, ніж їхні молоді й недосвідчені родичі. Молоді лелеки, навпаки, були схильні більше кружляти, розвідуючи території. Спостереження свідчать, що тварини, які мігрують, змінюють із віком свою поведінку під час подорожей, тож їхнє навчання через досвід може бути важливою частиною успішної міграції. Результати опубліковані у журналі Proceedings of the National Academy of Sciences.

Білий лелека. Christian Ziegler

Білий лелека. Christian Ziegler

Як спостерігали за лелеками та що це означає?

Науковці обрали білих лелек (Ciconia ciconia), які щороку мігрують восени з помірних широт Євразії у тропіки, а навесні назад. На 250 особин причепили датчики пересування. Зібравши дані про птахів за 2013-2020 роки, науковці з'ясували, як змінюється політ лелек, залежно від віку.

Так, ще молоді лелеки в свої перші міграції дістаються кінцевої точки пізніше за старших, витрачаючи більше часу на дослідження околиць. Відтак з віком птахи припиняють відвідувати незнайомі місця, рухають більш прямо та швидко. Вчені припускають, це тому, що з досвідом лелеки запам'ятовують місцевість та обирають найкоротший шлях. Однак разом зі швидшим польотом зростають витрати енергії у старших лелек. Імовірно, вони компенсуються можливістю прибути до місць гніздування раніше за інших. Ці пристосування вказують на раніше недооцінену роль особистого досвіду й навчання через нього у далеких міграціях тварин, підсумовують автори.

• Міграція позначається і на тривалості життя тварин. З'ясувалося, що тварини, які мігрують швидше розвиваються, заводять потомство та помирають