Кожен п'ятий вид рептилій опинився під загрозою вимирання

Група із близько тисячі науковців об'єднала зусилля та оцінила природоохоронний статус рептилій по всьому світу. Аналіз показав, що близько 21 відсотка видів плазунів перебувають під загрозою зникнення. Як і з іншими тваринами, основну причину загрози вбачають у людській діяльності та поширенні інвазійних видів, про що повідомляється у журналі Nature.

Ігуана Brachylophus vitiensis є видом на межі зникнення. David Clode / Unsplash

Ігуана Brachylophus vitiensis є видом на межі зникнення. David Clode / Unsplash

Чому саме на рептиліях зосередилися?

У наш час біорізноманіття стикається із низкою викликів, які призводять до його стрімкого скорочення. А людська діяльність, яка дедалі більше поширюється на природні екосистеми, лише прискорює вимирання видів. За даними Міжнародного союзу охорони природи (МСОП), уже зараз зникнення загрожує приблизно 28 відсоткам видів. Якщо брати до уваги лише чотириногих, тобто наземних хребетних, то серед амфібій показник складає 41 відсоток, ссавців — 26 відсотків, птахів — 13 відсотків. А ось яка ситуація із загрозою великому біорізноманіттю рептилій, дотепер було невідомо. На відміну від інших чотириногих, плазуни часто населяють сухі, навіть пустельні, середовища, а також острови, що може відігравати роль у тому, наскільки вони вразливі до зникнення.

Щоб вживати доречні природоохоронні заходи, науковці МСОП разом із майже тисячею колег-герпетологів із різних частин світу встановили ступінь загрози рептиліям. Ризики вимирання оцінювали для 10 196 видів, що складають 89 відсотків від загальної кількості описаних видів станом на 2020 рік. Серед іншого, при вивченні враховували такі фактори, як розмір популяції тварин, статус деградації їхніх оселищ та інші загрози.

Як справи у плазунів світу?

21,1 відсотка досліджених видів плазунів зараз перебуває під загрозою вимирання. Такий висновок отримали після аналізу результатів. Пропорційно це менше амфібій та ссавців, що вимирають, але оскільки рептилії велика група, то кількісно під загрозою перебувають більше їх видів, ніж ссавців та птахів.

Найбільша загроза стосується черепах (Testudines; 57,9 відсотка видів під загрозою), крокодилів (Crocodylia; 50 відсотків) та лускатих (Squamata), до яких входять змії, ящірки та амфісбени (19,6 відсотка). З 1500 року вже 31 вид вимер, 40 інших видів, найімовірніше, теж, але якщо до них приєднаються й інші, то природа втратить у філогенетичному різноманітті приблизно 15,6 мільярда років розвитку.

Вчені виявили тенденцію, згідно з якою найбільша загроза рептиліям зазвичай простежується у регіонах, де також найбільше інших наземних хребетних вимирають. Так, зникомі види плазунів сконцентровані в південно-східній частині Азії, Західній Африці, північному Мадагаскарі, північних Андах та Карибському басейні. Кращою є ситуація в сухих регіонах Австралії, пустелях Калахарі, Сахара та Кару, північній Євразії, Скелястих горах та на півночі Північної Америки.

Основними причинами загрози плазунам назвали руйнування природних середовищ існування внаслідок розширення сільськогосподарських земель, урбанізації та лісозаготівлі. До них додаються інвазійні види та полювання. Ці ж чинники звинувачують у вимиранні інших наземних хребетних, хіба що роль зміни клімату ще слід встановити у наступних дослідженнях. Тож попри різноманітність та схильність населяти посушливі регіони, ситуація з рептиліями виявилася схожою, як у решти чотириногих, що було неочікуваним для вчених.

Критична роль у скороченні біорізноманіття по всьому світу належить внесенню в природні середовища чужорідних, інвазійних видів. Про те, як це відбувається та як цьому протистояти, ми писали в матеріалі «Біологічні інвазії».