Новий кандидат у мілісекундні пульсари витягує матеріал масивної зірки

Дослідники зафіксували нового кандидата у мілісекундні пульсари, що відноситься до класу «австралійська вдова», тобто він витягує матеріал з масивної зірки-компаньйона. Команда описала властивості системи у препринті на сайті arXiv.org.

Художнє зображення пульсара у бінарній системі. ESA

Якими бувають пульсари-«павуки»?

Нейтронні зірки, які швидко обертаються, називаються пульсарами. Ті з них, що встигають здійснити оберт менше, ніж за 10 мілісекунд, називаються мілісекундними. Вважається, що вони зароджуються у складі бінарної системи. У таких системах пульсар впливає на атмосферу свого супутника, витягуючи з нього матеріал, і починає обертатися швидше. Астрономи відшукали понад 60 таких систем, серед яких виділяються так звані чорні вдови та австралійські вдови. Свої назви вони отримали за аналогією із пауками, самки яких з’їдають самців після спарювання. Між цими системами є різниця: чорні вдови мають компаньйонів з низькою масою (приблизно 0,05 маси Сонця⁠), тоді як австралійські вдови витягують матеріал з великих зірок, ⁠маса яких більша за 0,2 сонячні маси. Ці системи компактні, їхні періоди обертання становлять менше одного дня.

Що відшукали астрономи?

Дослідники виявили компактну бінарну систему, яка асоціюється з відомим джерелом гамма-променів 4FGL J0940.3–7610. Оптичні та рентгенівські властивості джерела вказують на те, що це мілісекундний пульсар. Його маса відносно низька та становить 1,4 маси Сонця. Маса його зірки-компаньона становить більше 0,4 маси сонця, тож систему попередньо віднесли до австралійських вдів. Період обертання системи становить 6,5 годин. Відстань до неї складає приблизно 7500 світлових років від Землі.