Нічний режим айфону не покращив якість сну

Американські дослідники дійшли висновку, що нічний режим смартфонів, який фільтрує синє світло екрану, не впливає на якість та тривалість сну. Його вмикання при використанні айфону перед сном не змінило сон учасників дослідження, у порівнянні з тими, що не вмикали нічний режим або не користувалися смартфоном перед сном узагалі. Про це вчені написали в журналі Sleep Health.

Чому вчені взялися за це дослідження?

Смартфони стали невід'ємною частиною життя сучасних людей. Навіть перед сном більшість із нас в останню чергу проводить час за перегляданням стрічки новин або в соцмережах. Але останніми роками дедалі більше стала поширюватися ідея про шкоду споглядання екрану смартфона безпосередньо перед сном. Вона ґрунтується на тому, що синє світло, з довжиною хвиль близько 480 нанометрів, яке найбільше випромінюється світлодіодними екранами, порушує звичайні добові ритми людини. Це відбувається через наявність у нашій сітківці клітин, які чутливі до світла. Вловлюючи світло, ці клітини починають виробляти білок меланопсин, який бере участь у регуляції добових ритмів, змушуючи нас збадьоритися. Дослідження показали, що ця сполука особливо чутлива до світла синього спектра. Тож якщо ми будемо стимулювати світлом смартфонів меланопсин вночі, ми станемо більш пильними та менш сонливими, через що довго не зможемо заснути.

Зараз багато виробників смартфонів вбудували у свої вироби нічний режим. При його вмиканні екрани стають випромінювати тепліші відтінки замість холодних синіх. Вчені з Університету Брігама Янга та Медичного центру дитячої лікарні Цинциннаті вирішили перевірити, чи взагалі нічний режим покращує сон.

Як це досліджували?

Дослідження було невеликим, у ньому взяли участь 167 молодих дорослих людей, віком від 18 до 24 років. Усіх піддослідних розділили на три групи, які брали участь в дослідженні протягом семи днів. Учасників із першої просили протягом однієї години перед сном використовувати iPhone із увімкненим нічним режимом (Night Shift). У другій групі добровольці так само проводили час у ліжку з телефоном, однак їх просили не вмикати фільтр синього світла. Учасники з третьої групи взагалі не користувалися телефоном перед сном.

Вчені відстежували тривалість та якість сну учасників за допомогою акселерометрів, одягнутих на зап'ястя. Особливу увагу звертали на час засинання, загальну тривалість сну та частоту прокидань.

Які результати отримали?

Дослідники не виявили значущих відмінностей у якості сну між представниками трьох груп піддослідних. Це означає, що нічний режим на айфонах жодним чином не посприяв кращому сну або засинанню, навіть у порівнянні з відсутністю використання смартфону перед сном.

Згодом при аналізі результатів вчені розділили піддослідних на дві групи — ті, що спали принаймні сім годин у середньому, й ті, що спали менш ніж 6,8 годин. У групі людей, що недосипають, науковці знову не помітили відмінностей пов'язаних із використанням смартфону перед сном. А серед людей, що спали по сім годин і більше, виявили невелике покращення якості сну в тих, що не користувалися перед сном взагалі телефоном.

Отже, автори підсумовують, що їхні результати вказують на незначний або зовсім ніякий вплив синього світла екранів та його фільтрів на засинання та якість сну. Можливо, уникання використання смартфону в ліжку й може покращити сон, але радше через усунення психологічного стимулювального впливу гаджету.