Сільським бджолам довелося летіти за їжею далі за міських

Бджолам у сільській місцевості доводиться летіти за їжею на більші відстані, ніж у великому місті. Ймовірно, місто забезпечує бджіл доступнішою і різноманітнішою поживою, ніж фермерські угіддя з одноманітною рослинністю. До такого висновку дійшли британські та американські вчені, коли дослідили танці бджіл у Лондоні та сільських околицях, про що написали в Journal of Applied Ecology.

RugliG, Getty Images / iStockphoto

Чому важливо знати, де їдять бджоли?

Бджоли є одними із найважливіших запилювачів рослин, від яких залежить функціонування великої кількості екосистем. Попри це, як і багато інших тварин, бджоли зіштовхнулися із вагомими загрозами від людської діяльності. Інтенсифікація сільського господарства протягом останнього століття, здавалося б, мала забезпечити комах більшою кількістю поживи. Але люди масово замінили багаті різноманіттям квіткових рослин поля на землі з одноманітною, часто малопоживною для запилювачів рослинністю. Це спричинило фрагментацію та втрату природних оселищ бджіл, а крім цього — масове скорочення їх чисельності через нераціональне використання пестицидів. Тому зростає кількість досліджень, які вказують на важливу роль у підтриманні популяцій бджіл осередків багатої флори у містах, наприклад, парків, садів, скверів тощо. Дослідити, чи справді міські бджоли поживають краще за сільських, складно, але це спробували зробити біологи з Королівського коледжу Голловея в Англії та Політехнічного інституту та університету штату Вірджинія у США.

Як порівняти харчування бджіл у міських та сільських умовах?

Про своє життя можуть розповісти самі бджоли. Їм властивий унікальний спосіб комунікації, відомий за назвою танець бджіл. Ним називають комбінацію рухів, що їх виконує комаха для передачі своїм родичам у колонії інформації про розташування джерела певного ресурсу. Зокрема, кружляючи, похитуючись та махаючи крилами, бджола може сповістити іншим, у якому напрямку та на якій відстані від них розташоване квітуче місце, багате на пилок та нектар. Тому спостереження та розшифрування танців дає змогу дізнатися про відвідувані бджолами локації.

Протягом шести місяців 2017 року науковці вивчали медоносних бджіл (Apis mellifera) у двадцяти різних вуликах південно-східної Англії. Із них десять розташовувалися в центральній частині Лондона, а ще десять — на фермерських угіддях поза містом. За час спостереження вченим вдалося зареєструвати 2 827 танців бджіл, які відтак розшифровували. А щоб дізнатися про поживність відвідуваних локацій, дослідники зловили з кожного вулика по десять бджіл та спонукали їх відригнути спожиту їжу, яку відтак дослідили в лабораторії на вміст сахарози.

Що розповіли бджоли у своєму танці?

Відстані, на які літали міські та сільські бджоли задля поживи, виявилися не однаковими. У середньому в міському середовищі комахи літали на відстань 492 метрів, а в сільськогосподарських угіддях — 743 метрів. Тобто всупереч тому, що середовище у великому місті сильно змінене й використовуване людиною, бджолам не потрібно летіти за їжею так далеко, як їхнім родичам у сільській місцевості.

Спочатку вчені припустили, що у сільських місцевостях бджоли долають більші відстані, щоб дістатися до якіснішого джерела їжі. Але нектар із травного тракту сільських бджіл виявився не багатшим на цукор, ніж у міських. Тобто, хоча ці бджоли й літали за кормом далі, але поверталися із такою ж кількістю та якістю нектару, що й міські бджоли, які живилися недалеко від вулика. Із цього вчені роблять висновок, що міста можуть справді забезпечувати запилювачів доступнішою поживою. Якість пилку у цій роботі не вивчали, але попередні досліди показали, що в містах його різноманіття теж більше, ніж в околицях, що позитивно впливає на здоров'я бджіл.

Тож результати вказують на важливість врахування зелених зон у містобудуванні. Водночас вчені пропонують збільшити кількість не культурних рослин на фермерських угіддях, наприклад, завдяки смугам польових квітів, щоб зробити поживу для бджіл доступнішою протягом різних сезонів.

Фото в анонсі: RugliG, Getty Images / iStockphoto