Меми на тему пандемії ковіду згуртували конспірологів і допомогли поширити їхні переконання серед тих, хто до цього не вірив у теорії змови. Як виявилося, для поширення конспірологічних теорій у мемах використали три підходи: переконання в обмані з боку влади, насміхання над довірливістю інших людей і возвеличення конспірологів як незалежних від пропаганди. Усі ці елементи знаходили відгук серед людей, а пости з мемами мали більші охоплення, що сприяло їх поширенню за межі кола конспірологів. Дослідження опублікували в журналі Social Media + Society.
Як вивчали поширення конспірологічних мемів?
Науковці проаналізували два редіти, присвячені пандемії ковіду. Один із них був заблокований самою платформою Reddit через поширення шкідливої інформації. На цих двох редітах науковці виокремили 544 меми на тему вакцинації та носіння масок, які поширювали між 2020 і 2022 роками. Серед них 20 шаблонів зустрічалися найбільше, імовірно, через їхню впізнаваність.

Приклади мемів, які використовували для поширення конспірологічних теорій: NPC Wojak і мем із Дрейком. Godwin et al. / Social Media + Society, 2025
Одними із найбільш поширених мемів були мем із Дрейком, який використовували для погодження чи непогодження з якимись твердженнями, та NPC Wojak, що виступав як комічно необізнаний у темі ковіду персонаж, якому конспірологи протиставляли свою риторику. Що цікаво, з початком російського вторгнення в Україну такі конспірологічні групи почали поширювати меми, які виставляли російсько-українську війну як ще один обман з боку американської влади.
Як поширюються дезінформація та теорії змови
🤳 Дослідження відео в TikTok на тему лікування раку показало, що близько 80 відсотків із них містили неправдиву чи шкідливу інформацію, зокрема теорії змови щодо роботи фармацевтичних компаній.
🤖 А переконати конспірологів відмовитися від теорій змови допоміг штучний інтелект ChatGPT, який надавав достатньо контраргументів на їхні переконання.
🎮 Комп’ютерна гра допомогла жителям Іраку, які раніше перебували під владою ІДІЛ, розпізнати маніпуляції, за допомогою яких організація намагалася заманити їх до своїх лав.