Макрофаги простимулювали поділ м'язових стовбурових клітин

Австралійські вчені знайшли потенційний засіб для сприяння регенерації м'язової тканини. Білок NAMPT у дослідах показав ефективність, посилюючи природний процес проліферації стовбурових клітин та загоєння у тварин із травмами чи віковою втратою м'язової тканини. Відкриття описане в журналі Nature.

Berkshire Community College Bioscience Image Library / Wikimedia Commons

Чому м'язам потрібно допомогти?

У нашому організмі є механізми, які дають змогу відновлювати пошкоджені, розірвані м'язи. Після травмування у м'язах активуються стовбурові клітини, які й забезпечують наростання нової м'язової тканини. Цей процес відбувається і після невеликих пошкоджень, наприклад, звичайного розтягнення, так і після суттєвих травм. Однак, старіючи, ми втрачаємо значну частину м'язової тканини, і в похилому віці стовбурові клітини в ній уже не можуть так успішно справлятися зі своєю роботою. Дослідники з Університету Монаша знайшли потенційний спосіб допомогти організму відновити пошкоджені м'язи.

Як вони це зробили?

Перші дослідження група вчених провела на піддослідних рибках даніо-реріо. Це популярні об'єкти в науці при вивченні процесів регенерації, оскільки рибки маленькі, зручні у догляді, швидко розмножуються, прозорі та ділять з людьми близько 70 відсотків генів.

Під час вивчення процесу регенерації м'язової тканини науковці виявили групу імунних клітин, макрофагів, які прибували до місця ушкодження та тулилися до стовбурових клітин. Внаслідок цього останні починали ділитися та розростатися, і тоді макрофаги переходили до наступних стовбурових клітин. Подальше вивчення показало, що імунні клітини виділяють білок NAMPT, при додаванні якого в акваріум з рибами, у тварин помітно посилювалося відновлення пошкоджених м'язів.

Макрофаг (жовтий) стимулює м'язові стовбурові клітини (сині) до проліферації. Australian Regenerative Medicine Institute

Що дають ці результати?

У наступній роботі вчені перевірили ефективність білка NAMPT на піддослідних мишах із сильно ослабленими м'язами. Експерименти показали, що гідрогелеві пластирі сприяли суттєвій заміні пошкоджених м'язів.

Надалі автори планують провести перші клінічні дослідження на людях та ведуть перемовини з біотехнологічними компаніями щодо випробування NAMPT як засобу для лікування м'язових хвороб, спричинених травмами чи старінням.

Раніше сингапурські дослідники виявили у м'язових клітинах чутливу до магнітного поля молекулу, що сприяє підтриманню здоров'я м'язів.