Лавини збільшили біорізноманіття птахів у Альпах

Італійські дослідники встановили, що ділянки Альп, на яких пронеслися потужні лавини і знесли частину дерев, мають багатше різноманіття птахів, ніж на непорушених снігом ділянках. Частково це пояснюється створенням нових середовищ, які приваблюють і тих птахів, що селяться на відкритих місцевостях, пишуть автори у Journal of Ornithology.

Loxia curvirostra. samzhang / iNaturalist

Loxia curvirostra. samzhang / iNaturalist

Яким чином лавини можуть впливати на птахів?

Лавини бувають дуже потужною силою природи, що змітають з гір цілі частини лісу, населені птахами, та водночас спонукають проростати нову рослинність. Але їхній вплив на екосистеми загалом і життя птахів зокрема все ще недостатньо зрозумілий, особливо в світлі глобального потепління, тож науковці Туринського університету вирішили розібратися у цьому детальніше. Вчені дослідили біорізноманіття під час весняного періоду гніздування птахів на 240 локаціях у західних італійських Альпах, із яких половина зазнавала впливу лавин у минулі роки чи й десятиліття, а решта — ні.

Частина Альп із виділеними білим ділянками, по яких у минулі роки пронеслися лавини. Riccardo Alba et al. /  Journal of Ornithology

Частина Альп із виділеними білим ділянками, по яких у минулі роки пронеслися лавини. Riccardo Alba et al. / Journal of Ornithology

Що показало спостереження?

Результати свідчать, що на територіях, по яких пронеслася лавина у минулому, рослинність відрізняється і там живе більше видів птахів, ніж на стабільніших ділянках. Вони були більш скалистими, але водночас мали більшу кількість кущів, малих дерев і високих трав, на відміну від непорушених снігом ділянках з високими деревами. На доріжках, що їх залишили лавини, вчені нарахували 62 види птахів, тоді як на контрольних — лише 55. Частково це пояснюється тим, що ділянки після лавин приваблювали ще й більше птахів, які схильні селитися на відкритих місцевостях, та тих видів, що мігрують.

Таким чином, лавини сприяють біорізноманіттю птахів. Але це також означає, що зміна клімату, яка впливатиме на частоту і силу лавин, може загрожувати цьому процесу підтримання біорізноманіття.

Окрім лавин, іншим фактором зміни рослинного покрову є поширення в горах інвазійного виду американських кактусів, які витісняють місцеві види у швейцарських Альпах.