Альпи заросли інвазійними кактусами з Америки

Влада швейцарського кантону Вале занепокоєна значним поширенням в Альпах інвазійних кактусів опунцій (Opuntia), які на окремих ділянках захопили третину площі. Ці рослини природно населяють Північну Америку, але зі зміною клімату отримали шанс розростися у раніше захолодних їм Альпах. На загрозу звернуло увагу видання The Guardian.

Опунції в Альпах. pob / Peter Oliver Baumgartner

Опунції в Альпах. pob / Peter Oliver Baumgartner

Звідки взялися ці кактуси в Альпах?

Біологи кантону Вале кажуть, що опунції були привезені до Швейцарії з Північної Америки ще у кінці XVIII століття, якщо не раніше. Але довгий час холодні Альпи були не надто сприятливим середовищем для поширення рослин із теплих і посушливих регіонів. Та все змінюється з глобальним потеплінням. Тепліший клімат в Альпах, сніг на яких сходить на місяць раніше, ніж у середньому за історію спостережень, сприяє довшій вегетації і поширенню дев'яти видів опунцій.

Опунція. pob / Peter Oliver Baumgartner

Опунція. pob / Peter Oliver Baumgartner

Чим це загрожує?

Біля столиці Вале міста Сьйон опунції захопили до 23-30 відсотків доступної їм площі. Це небезпечно, враховуючи, що кантон є одним із епіцентрів біорізноманіття у Швейцарії, де росте приблизно 2 200 із 3 000 властивих країні видів рослин. Таким чином чотири з дев'яти видів інвазійних кактусів витісняють місцеві види і поширилися навіть на території, які перебувають під захистом, загрожуючи вразливим екосистемам. Через це влада Вале організувала кампанію боротьби з чужорідними опунціями, але зважаючи на значну живучість рослин, які швидко відновлюються на місцині навіть після зрубування й викорчовування, це буде нелегкою, якщо взагалі можливою, справою.

Зарості опунцій також зареєстрували у сусідніх регіонах Альп, включно з кантонами Тічіно і Гризон на півдні Швейцарії та в областях Валле-д'Аоста й Вальтелліна на півночі Італії.

Про те, як люди розповсюджують небезпечні чужорідні види, часто навіть не усвідомлюючи цього, ми розповідали у статті «Біологічні інвазії. Як екзотичні квіти в саду можуть спричинити екологічне лихо?».