Краби допомогли відновлювати карибські коралові рифи

Американські науковці продемонстрували потенціал застосування крабів для звільнення карибських коралових рифів від надмірної кількості морських водоростей. Усього за рік краби змогли очистити значну частину рифів від водоростей та посприяти збільшенню чисельності коралів і рифових риб, пишуть дослідники у статті журналу Current Biology.

Nick Hobgood / Wikimedia Commons

Водорості проти коралових рифів

Коралові рифи є унікальним, багатим на різноманітні морські види середовищем. Але у всьому світі вони також є одними з найбільш вразливих та зруйнованих екосистем. Цьому сприяє різка зміна клімату, надмірне виловлювання риби та захворювання. Утім, деградацію коралових рифів зазвичай супроводжує заміщення колоній поліпів морськими водоростями, які ще більше обмежують ріст, розмноження та виживання коралів. Покриваючи їх зовні, водорості затіняють їх від сонячного світла, але також можуть виділяти небезпечні хімічні речовини, які відлякують мальків рифових риб та інколи призводять до захворювань і порушення розмноження коралів. Така ж доля випала на карибські коралові рифи, де у 80-х роках минулого століття за короткий період часу критично знизилася кількість морських їжаків, що є природними регуляторами чисельності водоростей. Але вчені з Міжнародного університету Флориди, можливо, знайшли спосіб врятувати коралові рифи Карибів.

Яке рішення пропонують?

Дослідники припустили, що врятувати ситуацію може заміна одного травоїдного на іншого. Тому вони вирішили компенсувати раптову втрату морських їжаків крабами. Краби Mithrax spinosissimus широко поширені на Карибських островах, є невибагливими в їді та мають потужну здатність випасати водорості. Через це вчені вирішили перевірити, чи міг би він допомогти очистити коралові рифи від водоростей.

Для експерименту вчені зібрали кількасот крабів з навколишніх середовищ та перенесли їх до 24 коралових рифів архіпелагу Флорида-Кіс. Протягом наступного року вчені відстежували вплив крабів на корали та коралових риб і порівнювали його з впливом на екосистеми крабів, що залишилися у своїх природних місцях.

Чи допомогли краби?

Вже через один рік дослідники помітили скорочення кількості водоростей приблизно на 80 відсотків на рифах, куди занесли крабів. Крім цього кількість коралів, угруповань рифових риб та їхня різноманітність зросли в 3-5 разів. Результати дослідження вказують на можливість використання крабів для очищення та відновлення коралових рифів на Карибах.

Однак все не так просто. Хоча краби M. spinosissimus є звичайним для цього регіону видом, їхня чисельність на коралових рифах є занизькою. Все через те, що така густонаселена екосистема ускладнює виживання личинок та дорослішання крабів. Але автори дослідження сподіваються, що можна обійти це обмеження, якщо вирощувати крабів до дорослого стану в неволі, після чого випускати їх на рифи вже здатними протистояти хижакам.