Кишкові бактерії визначили плавучість фекалій

Дослідження американських вчених на мишах вказало на важливу роль бактерій у плавучості фекалій. Так, у вирощених без мікробів мишей випорожнення хоч і не відрізнялися зовні, але завжди тонули у воді. Вони ставали набагато більш плавучими, якщо кишечники мишей заселяли бактеріями. Як з'ясувалося, основна роль у плавучості належить газогенним бактеріям у кишечнику, що їх вже пов'язували з газами у людей. Дослідження оприлюднене у журналі Scientific Reports.

Unsplash

👋 Підпишіться на наш телеграм-канал! А ще у нас є ютуб 🎬

Чому вчені вивчали плавучість фекалій?

Ще з 1972 року відомо, що випорожнення 10 відсотків здорових людей не тонуть у воді, а плавають на її поверхні. Цей факт не пов'язаний у них із патологічними процесами, однак серед пацієнтів із порушеннями роботи кишківника плавучі фекалії має кожен четвертий. Що ж це за фактор плавучості, який в одних людей пов'язаний із нормальною роботою кишківника, а в інших — із патологіями, дотепер було незрозуміло. Хоча це могло б мати клінічне значення.

Група дослідників Клініки Мейо подумала, що річ може бути у бактеріях кишківника, які складають до половини маси фекалій. На це їх навели результати дослідження. Вивчаючи кишковий мікробіом мишей, вони випадково з'ясували, що плавучість фекалій відрізняється у звичайних тварин та тих, що їх виростили без бактерій.

Як бактерії визначили плавучість?

Досліди для зручності знову провели на лабораторних мишах: звичайних та тих, що їх виростили взагалі без бактерій, а потім заселили або ж не заселили бактеріями. Випорожнення тварин з усіх груп були подібні за розмірами, кольором та формою. Утім, відмінності знайшлися.

У всіх тварин без бактерій фекалії менш ніж за хвилину опускалися у воді на дно пробірки, тоді як у заселених бактеріями тонули лише приблизно у половині випадків. Коли ж стерильні кишківники мишей заселили бактеріями, через кілька тижнів 60-100 відсотків їхніх фекалій стали плавучими.

Отже, річ таки в мікробах, а не повітрі, яке ковтається з їжею, чи хімічному складі. Точніше, річ у газах, які виділяють бактерії у випорожненнях внаслідок ферментації вуглеводів. Наступні вивчення показали, що найбільший внесок у плавучість роблять два види газогенних бактерій — Bacteroides ovatus і Bacteroides fragilis. Перших раніше вже пов'язували із надмірним відходженням газів у людей, що натякає на схожий мікробний механізм плавучості фекалій у мишей і людей. Але які фекалії пов'язані з кращим здоров'ям у людей, покажуть наступні вивчення.