Какаду обрали потрібні для завдання інструменти з набору

Танімбарські какаду, які відомі здатністю створювати набори інструментів, розрізнили, коли виконання завдання потребує лише одного інструмента, а коли — весь набір, транспортуючи до місця завдання лише потрібні предмети. Окрім як у людей, схожу поведінку раніше спостерігали лише у шимпанзе, йдеться у дослідженні у журналі Current Biology.

Какаду використовує інструмент, щоб дістатися горіха. Thomas Suchanek

Какаду використовує інструмент, щоб дістатися горіха. Thomas Suchanek

Які інструменти створюють какаду?

Танімбарські какаду (Cacatua goffiniana) є одними з найкмітливіших птахів. Вони здатні виготовляти інструменти для добування їжі, утім це не є характерним для всього виду, а радше проявом винахідливості окремих особин та здатності навчатися від них — інших. Одне з нещодавніх досліджень, що його очолили науковці Віденського університету, показало, що інструменти танімбарських какаду являють собою цілий набір з трьох типів «столового приладдя», кожен із яких має своє призначення.

Дослідники продовжили вивчати незвичайно здібних птахів, і в новій роботі з'ясовували, чи розуміють самі птахи, що користуються набором, тобто різними типами інструментів для досягнення єдиної цілі, і коли в усіх них справді є потреба.

Які досліди допомогли зрозуміти птахів?

Вчені надихалися дослідами з шимпанзе, які, крім папуг, є єдиним іншим видом не людей, що користуються набором інструментів. Ці примати дістають комах із термітників через двоетапний процес: спочатку вони використовують коротку гілочку, щоб зробити в термітнику отвір, а тоді засовують у нього довгу й гнучку гілочку, щоб витягати з її допомогою термітів. Однак у дослідах, у залежності від того, чи закритий термітник чи ні, шимпанзе приносили до нього і коротку, і довгу гілочки або ж лише довгу, підлаштовуючи інструменти під потреби. Подібне вирішили зробити і з какаду.

Птахам демонстрували прозору коробку, у якій помістили бажаний для них горіх кеш'ю. У першому випадку, щоб дістатися ласощів, птахам потрібно короткою паличкою проколоти передню мембрану коробки, а довгою — дістати сам горіх. Сім із десяти птахів успішно впоралися із завданням, хоча аналогів йому у природі немає. Іншим разом какаду дали таку ж саму коробку або ж коробку без мембрани, де достатньо було скористатися лише довгою паличкою. Але часом інструменти потрібно було донести до коробок, шлях до яких не був прямим, а пролягав через драбини та ділянки, які потрібно було пролітати вертикально чи горизонтально.

Як діяли какаду?

Птахи швидко розібралися, у яких випадках їм достатньо одного інструмента. Однак обираючи, який саме їм потрібний, вони часто хапалися за один, потім опускали його і брали інший, потім теж відпускали його і брали знову перший. Іноді такі дії збільшували шанс використати одразу правильний інструмент, тож це може бути пов'язано з процесом прийняття рішень і вимагає подальших вивчень.

Піддослідні какаду забирають інструменти до коробки, щоб дістати з неї горіх. Osuna-Mascaró et al.

Коли інструменти доводилося доставляти до коробки, де потрібний весь набір, птахи завжди приносили обидва. Вони могли переносити їх одночасно, що було для вчених неочікувано через рідкість такої поведінки, або ж по одному. Водночас какаду суттєво рідше приносили весь набір, коли для виконання завдання був потрібний лише один інструмент.

У підсумку, дослідження показало, що танімбарські какаду не лише вміють виготовляти складні інструменти, а й розуміють, у яких випадках які інструменти потрібні. Це ще більше уподібнює їх до близьких до людей приматів.