Імунотерапія раку продемонструвала ефективність проти ВІЛ-інфекції

Американські вчені розробили метод модифікації CAR-T-клітинної імунотерапії так, щоби вона була дієвою проти ВІЛ-інфекції. Для цього вчені змінили Т-клітини в такий спосіб, що вони почали ефективно знищувати заражені імунні клітини, а самі стали більш стійкими до інфікування. Дослід на мишах показав, що новий метод імунотерапії ефективно боровся у тварин із ВІЛ-інфекцією, особливо в поєднанні з традиційною антиретровірусною терапією. Стаття науковців вийшла в журналі Nature Medicine.

Вірус імунодефіциту людини спричиняє інфекцію, яка поки що залишається смертельною, хоча є метод її контролювати. Він називається антиретровірусною терапією (АРТ) та полягає в щоденному прийнятті ліків, які пригнічують вірус. Але метод не дає змогу повністю усунути вірус з організму — його копії можуть «ховатися» в геномі інфікованих клітин та проявитися, якщо АРТ буде припинено. Боротьба з цим вірусним резервуаром може бути ключовою, на думку деяких дослідників. У новому дослідженні американські вчені вирішили спробувати для цього метод, який використовують для лікування раку — імунотерапію.

Як терапія проти раку може діяти проти ВІЛ?

Терапія за допомогою Т-клітин із химерним рецепторним антигеном — CAR-T-клітинна терапія — є однією із сучасних методів імунотерапії. Вона здійснюється завдяки тому, що власні імунні клітини, отримані від пацієнта, перепрограмовуються так, щоби боротися із клітинами, які спричиняють конкретне захворювання (переважно рак), а потім повертаються назад до організму.

У новій роботі вчені в такий спосіб створили Т-клітин, які експресують два типи CAR — рецепторів, які з’єднуються з мішенню. Вони мають білок CD4, який дає змогу націлюватися на ВІЛ, та один із двох стимулювальних доменів, які посилюють його функцію. Один із них стимулює розмноження та підтримує стійкість Т-клітин, а другий допомагає вбивати інфіковані клітини. Останнім інгредієнтом химери став білок C34-CXCR4, який захищає самі модифіковані Т-клітини від зараження.

У результаті вчені отримали клітини, які ефективно знищували інфіковані клітини, могли відтворюватися, мали тривалий період життя та принаймні частково були стійкими до інфікування ВІЛ.

Тести на мишах

Досліди на мишах показали, що завдяки такій терапії розмноження вірусу пригнічується і він заражає менше клітин, у порівнянні з нелікованими мишами. У їхньому кровотоці вчені також виявили менше вірусу та більше живих CD4+ Т-клітин, яких ВІЛ зазвичай вражає.

Вчені заявляють, що при поєднанні з АРТ вірус пригнічувався ще швидше, а вірусні резервуари скорочувалися, у порівнянні до мишей, які отримували лише АРТ.

Науковці вважають, що їхнє відкриття може призвести не лише до відкриття нового методу лікування ВІЛ-інфекції, а і вдосконалити метод імунотерапії раку. Однак необхідно провести додаткові дослідження, щоби виявити, чи це спрацює й на людях.