Глобальне потепління назвали загрозою харчовим мережам океану

Дослід австралійських вчених показав, що потепління океану може призвести до значної перебудови морської харчової мережі, а це зі свого боку може стати передумовою занепаду багатої на різноманітні види екосистеми. Результати були отримані на основі експерименту, під час якого дослідники відтворили умови прибережних вод Австралії в лабораторних умовах. Відповідна стаття вийшла в журналі Science.

Симулятор моря

Науковці з Університету Аделаїди відтворили умови морської екосистеми у серії 1800-лірових резервуарів для води. Усередині них вчені поселили різних представників морського світу: від водоростей до безхребетних та риб. Вчені також мали змогу регулювати хімічні та фізичні показники під конкретні потреби, тож кислотність та температуру води вони встановили таку, щоб вона зображала стан океану наприкінці XXI століття.

Краще кисло, ніж тепло

Якщо екосистему піддавали впливу тільки підвищеної кислотності, то структура харчової мережі сильно не змінювалася. А ось підтримувати стійкість за умови вищої температури організмам вдавалося вже не так легко.

Потепління сприяло зростанню продуктивності та біомаси водоростей та інших форм життя, здатних до фотосинтезу, які знаходяться внизу харчового ланцюга. Натомість організми, що займають його середні ланки, як-от молюски, опинилися у значно гіршому становищі. Ця тенденція у харчовій мережі проявлялася ще сильніше, якщо на екосистему одночасно впливали й підкисленість, і потепління. Хижі безхребетні та риби виявилися відносно стійкими до змін середовища.

Шлях до занепаду?

Отже, харчова піраміда набувала структури, коли значна частина біомаси була розподілена в її основі та вершині, але посередині зазнавала скорочення. Ця структура, на думку вчених, може бути перехідним станом, що веде до колапсу екосистеми. Автори вказують на те, що тривалість їхніх експериментів була лише 4-5 місяців, а це не дає змоги оцінити довгострокові наслідки. Можливо, з часом зміни на нижчих рівнях харчової мережі загрожуватимуть існуванню видів на її вершині.