«Габбл» постежив за погодою на Юпітері та Урані

Космічний телескоп «Габбл» роздивився штормову погоду у північних широтах Юпітера, а також тінь, яку на нього відкидає його супутник Іо. Спостереження за іншим гігантом Сонячної системи, Ураном, виявили метанові хмари, туман на полюсах та систему кілець планети. Результатами спостереження телескопа за погодою на планетах-гігантах поділилась на своєму сайті NASA.

Зображення Юпітера, які отримав «Габбл». На них видно супутник планети Іо (на зображенні зліва), а Велику червону пляму, а також ще одного супутника планети Ганімеда (зображення справа). NASA, ESA, STScI

Зображення Юпітера, які отримав «Габбл». На них видно супутник планети Іо (на зображенні зліва), а Велику червону пляму, а також ще одного супутника планети Ганімеда (зображення справа). NASA, ESA, STScI

Як «Габбл» спостерігає за погодою?

У 2014 році для телескопа «Габбл» відкрили програму з довгострокових спостережень за зовнішніми планетами Сонячної системи OPAL (Outer Planet Atmospheres Legacy). З її допомогою астрономи сподіваються дослідити атмосферну динаміку планет-гігантів Юпітера, Сатурна, Урана та Нептуна.

За новими зображеннями, які телескоп зробив у рамках OPAL, можна уточнити погоду на Юпітері та Урані. У низьких північних широтах Юпітера «Габбл» застав ряд штормів, вкладених один в одного циклонів та антициклонів, що рухаються ланцюжком. Разом вони могли б утворити великий шторм подібно Великій червоній плямі. Також на знімку, який телескоп зробив у листопаді 2022, можна побачити супутник Юпітера Іо у багряних кольорах від вулканічної активності і тінь, яку Іо відкидає на планету. На світлині за січень цього року на тлі планети видно її ще одного супутника Ганімеда.

Світлини Урана, У 2014 році на планеті було північне весіннє рівнодення, і Сонце світило прямо над її екватором, підсвічуючи метанові хмари. На фото 2022 року телескоп побачив Уран, огорненим у туман поблищу північного полюса. NASA, ESA, STScI

Світлини Урана, У 2014 році на планеті було північне весіннє рівнодення, і Сонце світило прямо над її екватором, підсвічуючи метанові хмари. На фото 2022 року телескоп побачив Уран, огорненим у туман поблищу північного полюса. NASA, ESA, STScI

На Урані «Габбл» побачив і кільця планети, і туман на її північному полюсі, і рух метанових крижаних хмар. Поблизу полярної шапки Урана можна побачити і кілька невеликих бур, які дозволяють астрономам краще розуміти процеси, які відбуваються на сьомій від Сонця планеті.

Раніше ми розповідали, як «Габбл» спостерігав зміну пір року на Сатурні.