Екзопланету-гіганта відкрили незвично близько до червоного карлика

Команда астрономів повідомила про відкриття незвично масивної відносно своєї батьківської зірки екзопланети TOI-5205b. Планета розміром з Юпітер всього за 1,6 доби здійснює оберт навколо зірки червоного карлика масою у 0,3 маси Сонця. Як зазначають астрономи, система TOI-5205 володіє одним з найвищих співвідношень мас між планетою і світилом серед червоних карликів. Відкриття допоможе уточнити моделі формування планет, зокрема планет-гігантів, пишуть вчені у The Astronomical Journal.

Ілюстрація системи TOI-5205. Katherine Cain, the Carnegie Institution for Science

Ілюстрація системи TOI-5205. Katherine Cain, the Carnegie Institution for Science

Що це за екзопланета?

Червоні карлики є одними з найпоширеніших світил у Всесвіті і навколо них найчастіше відкривають екзопланети, адже зорі маломасивні і не дуже яскраві, а отже — зручні для спостережень. Втім, газових гігантів навколо червоних карликів відомо не так багато, що вчені пов'язують з масою червоних карликів. Вважається, для появи газових гігантів не вистачить матеріалу у протопланетному диска навколо зірки. Однак, відкрита астрономами зі США та Австралії екзопланета змушує переглянути механізми формування екзогігантів навколо червоних карликів.

За допомогою космічного телескопа TESS, а також наземних обсерваторій, вчені відшукали у системі TOI-5205 планету масою в 1,08 маси Юпітера та радіусом як 1,03 Юпітера. Вона обертається на відстані всього 0,01 астрономічної одиниці навколо червоного карлика масою в 0,3 маси Сонця — це маса приблизно чотирьох Юпітерів.

Це одне з найвищих співвідношень мас між планетою і світилом, а TOI-5205b є першою настільки масивною і близькою до червоного карлика екзопланетою, якій вдалося оцінити масу.

Звідки взявся цей гігант?

Таке співвідношення мас потребує протопланетного диска навколо зірки, що буде принаймні на 10 відсотків масивнішим за світило. У своєму дослідженні астрономи припускають, що або TOI-5205b володіє важким твердим ядром масою як 60 Земель, яке дозволило їй накопичити таку масу. Або є володіє меншим твердим ядром, а сформуватися їй допомогла нестабільність газопилового диску навколо світила, що сприяла накопиченню маси планетою, а потім змусила її мігрувати так близько до батьківського світила.

Коли твоя зірка — червоний карлик