Експериментальний препарат допоміг пацюкам після крововиливу у мозок

Сполука CDNF допомогла пацюкам відновитися після крововиливу у мозок, зменшивши гематому та запалення і посприявши відновленню моторики. Дослідження тайванських та фінських науковців опублікували у журналі Cell Death & Disease.

Getty

Що робить препарат?

CDNF розшифровується як церебральний дофаміновий нейротрофічний фактор. Це білок, який у попередніх дослідженнях показував потенціал захищати та відновлювати клітини, у тому числі нейрони при хворобі Паркінсона. Окрім цього, речовині приписують імуномодулювальну дію, яка проявляється здатністю зменшувати вироблення прозапальних молекул. Тож науковці Університету Тцу Чи та Університету Гельсінкі з колегами припустили, що CDNF може допомогти відновити мозкову тканину після крововиливу. Гематома на місці пошкодження кровоносних судин пов'язана з вивільненням гемоглобіну й гему, які діють як нейротоксини та чинники запалення, що призводить до вторинного пошкодження мозку. Захистивши нейрони від цього впливу за допомогою CDNF, можна було б покращити прогноз лікування.

Як впорався CDNF?

Досліди провели на пацюках, яким спричинили крововилив у мозок. Половині тварин через годину після цього зробили внутрішньовенну ін'єкцію CDNF, тоді як контрольним — нейтральний сольовий розчин. У перший день у всіх тварин пошкодження мозку й гематоми були подібними. Однак на третій день науковці відмітили, що у групі CDNF гематома та набряк навколо неї стали помітно меншими, ніж у контрольній. У цих тварин також зменшилися проникність гематоенцефалічного бар'єра та кількість мертвих клітин у мозку. Покращення проявилося й у швидшому відновленні від неврологічних наслідків крововиливу, як-от порушень моторики.

B. Зрізи мозку тварин із гематомою на третій день після сольового розчину (зверху) та CDNF (знизу). C. Порівняння величини пошкодження мозку. D. Показник неврологічного порушення після крововиливу. Kuan-Yin Tseng et al, / Cell Death & Disease, 2023

B. Зрізи мозку тварин із гематомою на третій день після сольового розчину (зверху) та CDNF (знизу). C. Порівняння величини пошкодження мозку. D. Показник неврологічного порушення після крововиливу. Kuan-Yin Tseng et al, / Cell Death & Disease, 2023

Наступне вивчення показало, що CDNF діє через активацію імунних клітин у мозку, які займаються очищенням тканин від сміття, наприклад, відмерлих клітин чи їхніх продуктів. Водночас сполука сприяє утворенню протизапальних речовин і пригнічує вироблення прозапальних. Що важливо, CDNF не призвів до небажаних змін фізіологічних параметрів та біохімії крові. Зважаючи на попередню безпечність і доступний шлях введення, автори сподіваються, що CDNF дійде до використання у клінічній практиці для відновлення пацієнтів після мозкового крововиливу.