Експериментальний антибіотик знищив десятки видів супербактерій

Американські науковці протестували потенційний новий антибіотик фабіміцин проти грамнегативних бактерій, із якими стає дедалі важче боротися наявними ліками. Досліди показують, що він ефективний проти більш як 50 штамів супербактерій, тобто таких, які розвинули стійкість до інших антибактеріальних препаратів. Результати опубліковані в журналі ACS Central Science.

Rodolfo Parulan Jr / Getty Images

Хто такі супербактерії і в чому проблема грамнегативних бактерій?

Супербактеріями називають такі бактерії, що розвинули стійкість до багатьох антибактеріальних препаратів, і тому є особливо небезпечними збудниками захворювань. І що стосується грамнегативних бактерій, то нових антибіотиків проти них не виходило за останні десятиліття, у той час як старі ставали недієвими. Однією з причин цього є наявність у грамнегативних бактерій зовнішньої захисної мембрани, через яку антибактеріальним препаратам важче проникати всередину клітин. Але вчені Іллінойського університету в Урбана-Шампейн нарешті представили потенційного кандидата в новітні ефективні антибіотики — сполуку фабіміцин.

Як діє новий антибіотик?

Фабіміцин впливає на фермент FabI, який відіграє ключову роль у здатності грамнегативних бактерій синтезувати жирні кислоти. Його випробування провели на більш як двохсот ізолятах грамнегативних бактерій, що представляють 54 штами стійких до антибіотиків патогенів Acinetobacter baumannii, Escherichia coli та Klebsiella pneumoniae. Фабіміцин виявився високоефективним проти всіх цих бактерій, причому часто в дозах, що менші за поширений наявний антибіотик левофлоксацин, взятий для порівняння. Також він успішно впорався в низькій концентрації зі штамом A. baumannii, який стійкий до усіх інших відомих антибіотиків. Препарат показав високу ефективність і в дослідах з лабораторними мишами з інфекцією стегна, пневмонією або небезпечною інфекцією сечових шляхів, спричиненою стійкою до антибіотиків кишковою паличкою.

Водночас фабіміцин виявився безпечним для багатьох коменсальних бактерій, тобто тих, що населяють наш організм, не шкодячи йому. Це означає, що лікування ним може мати менше негативних наслідків для важливої кишкової мікрофлори, міркують науковці.