«Джеймс Вебб» знайшов галактики з повторюваними спалахами зореутворення

За допомогою телескопа «Джеймс Вебб» астрономи виявили сотні галактик з епохи Реіонізації, які переживали періодичні спалахи зореутворення. Вони могли бути джерелом іонізації нейтрального водню, що став будівельним матеріалом для світил і галактик, утворених у перший мільярд років після Великого вибуху. Свої результати астрономи представили на 242-их зборах Американського астрономічного товариства, коротко їх переповідає на своєму сайті NASA.

Зображення ділянки неба, в якому знайшли галактики, отримане у ближньому інфрачервоному діапазоні за допомогою камери NIRCam. NASA, ESA, CSA, Brant Robertson (UC Santa Cruz), Ben Johnson (CfA), Sandro Tacchella (Cambridge), Marcia Rieke (University of Arizona), Daniel Eisenstein (CfA)

Як ранні галактики могли вплинути на реіонізацію?

Одним з найважливіших етапів еволюції Всесвіту вважається епоха Реіонізації, коли виникали перші галактики та зорі, що своїм випромінюванням зробили внесок в іонізацію водню. Вважається, що епоха Реіонізації розпочалася приблизно через 500 мільйонів років після Великого вибуху, про що говорять зокрема відкриті за допомогою «Джеймса Вебба» далекі галактики. Однак, точно невідомо, які саме джерела випромінювання були основними у цьому процесі.

Спостереження «Джеймса Вебба» у рамках програми JADES (JWST Advanced Deep Extragalactic Survey) виявили у спектрах ранніх галактик емісійні лінії, які вказують на інтенсивне зореутворення. Як вважають астрономи, ці галактики могли переживати численні спалахи зореутворення між більш спокійними періодами, коли зорі утворювалися менш активно. Спалахи міг провокувати захоплений галактиками газ з околиць, а народжені у них гарячі масивні світила, спалахуючи надновими, збагачували простір навколо важкими елементами.

Раніше ми розповідали, як за допомогою комплексу Дуже великого телескопа астрономи виявили сліди перших світил у газових хмарах.