Дрон скинув на китів мітки на присосках для спостереження

Національне управління океанічних і атмосферних досліджень США випробувало дрони для мічення китів. З відстані майже 500 метрів безпілотних долітав до тварин та скидав на них мітки, які кріпилися за допомогою присосок. Таким чином вчені збиратимуть інформацію про активність китів, а тварини зможуть уникнути стресових зустрічей із людьми. Результатами експериментів з дроном вчені поділилися у статті, опублікованій в Royal Society Open Science.

Скидання мітки на кита. David N. Wiley et al. / Royal Society Open Science, 2023

Як досліджують китів?

Велику кількість інформації про великих морських тварин, як-от горбатих і синіх китів, кашалотів та фінвалів, вдалося отримати завдяки біологічним міткам, які дозволяють вченим відстежувати поведінку та міграцію тварин, вплив на них людської діяльності тощо. Втім, розмістити на тварині пристрій для моніторингу, навіть якщо це невеликий датчик, — задача не з простих. Зазвичай дослідники підпливають до тварини на кілька метрів та за допомогою довгої жердини розміщують мітки на її тілі.

Окрім того, що іноді необхідно долати величезні відстані, аби дістатися тварини, цей спосіб може бути стресовим для тварини, а також небезпечним і для самих дослідників. Тому дослідники Національного управління океанічних і атмосферних досліджень США (NOOA) вирішили випробувати дрон для розміщення моніторингових міток на китоподібних у водах поблизу мексиканського узбережжя.

Як дрон доставив мітки?

Аби розміщувати мітки за допомогою дрона, вчені створили систему скидання, завдяки якій дрон випускає мітку, а також і додали у конструкцію датчика присоски і тримач. Тримач з додатковим вантажем стабілізує мітку у польоті після скидання, а присоски допоможуть їй закріпитися на тілі тварин.

Дрон з розміщеною на ньому системою скиданням мітки. Датчик також має тримач, щоб точно потрапити на спину кита (він відлітає, щойно мітка прикріпиться). David N. Wiley et al. / Royal Society Open Science, 2023

Дрон з розміщеною на ньому системою скиданням мітки. Датчик також має тримач, щоб точно потрапити на спину кита (він відлітає, щойно мітка прикріпиться). David N. Wiley et al. / Royal Society Open Science, 2023

У ході польових випробувань дрону вдалося прикріпити мітки на виявлених синіх китах та фінвалах. Вчені запускали дрон з середньої відстані у 490 метрів від тварин, дочекавшись, коли вони підіймуться з води. За три хвилини безпілотник, керований оператором, діставався до китоподібного та скидав мітку на нього. З 29 спроб 21 виявилась успішною: мітка потрапила точно на тварину та причепилася до неї. За один політ дрона вченим вдалося навіть скинути мітки одразу на пару фінвалів, на що знадобилося 17 хвилин. Реакція тварин на дрон, за словами науковців, була мінімальною.

Мітки дозволять зареєструвати глибину, на яку занурюються тварини, швидкість їхнього руху та інші аспекти поведінки. А автори дослідження сподіваються, що їхній експеримент заохотить й інших дослідників використовувати для спостереження за тваринами дрони, щоб зменшити втручання у їхнє життя.

Випробування дрона для скидання міток на китів. New Atlas

Раніше ми розповідали про канадського робота, якого залучили до спостереження за імператорськими пінгвінами в Антарктиді. Він зчитуватиме мітки на тваринах та допоможе позбавити пінгвінів від присутності людей.