Древні люди запекли рибу на вогні 780 000 років тому

Ізраїльські науковці знайшли найстаріше свідчення готування їжі на вогні. Це риб'ячі зуби віком 780 тисяч років, що їх знайшли на місці життя древніх представників роду Homo на території Ізраїлю. Вивчення решток вказує, що рибу піддавали помірному нагріванню в межах 200-500 градусів Цельсія, що пояснюється контрольованим використанням вогню для приготування безпечнішої та поживнішої їжі. Результати опубліковані в журналі Nature Ecology & Evolution.

Denis Agati / Unsplash

Коли люди почали готувати їжу?

Археологи нерідко натрапляють на місці розкопок на сліди вогню. Одне з недавніх досліджень навіть вказало, що древні люди могли розводити вогонь мільйон років тому. Він відлякував хижаків, зігрівав, а згодом ще й допомагав готувати їжу. Щодо того, коли вогонь став сприяти розвитку кулінарії, однозначної відповіді немає. Так, є обвуглені рештки тварин з багатьох локацій, яким сотні тисяч чи навіть півтора мільйона років, але це ще не означає, що їжу контрольовано готували, а не просто кинули шматки м'яса чи недоїдки у вогонь.

Наразі найстаріше підтвердження готування стосується людини розумної в Африці, яка 170 тисяч років тому приготувала собі корінці. Тепер же група вчених на чолі з археологами Тель-Авівського університету знайшла свідчення, що стародавні Homo запікали рибу ще 780 тисяч років тому.

Звідки такі догадки?

Вчені піддали ретельному аналізу залишки риби, переважно коропів, знайдені поблизу Моста дочок Якова через Йордан, що в Ізраїлі. Там відома стоянка ашельської культури, датована приблизно 780 тисячами років. Дослідники запозичили технологію від криміналістів і визначили за допомогою рентгенівської дифракції зміни в розмірах кристалів емалі 30 риб'ячих зубів. За цим показником можна передбачити, яким температурам піддавалися зуби, зокрема, чи вписуються вони в межі 200-500 градусів Цельсія, за яких відбувається контрольоване готування їжі.

З'ясувалося, десять зубів піддавалися впливу температури, що властива для помірного вогню при готуванні. Зіставивши інформацію з іншими археологічними та тафономічними даними, вчені дійшли висновку, що рибу не кидали у відкритий вогонь, а натомість запікали поблизу нього, можливо навіть у свого роду земляній печі, споживаючи на місці. Це найдавніше свідчення готування на вогні із відомих.