Ботаніки не змогли за листками відрізнити дику коку від вирощеної для отримання кокаїну

Ботаніки не змогли за зовнішніми особливостями, такими як форма листка, відрізнити дику коку від тієї, яку вирощують на плантаціях для отримання кокаїну. Це може серйозно підкосити боротьбу з наркоторгівлею у Південній Америці, адже раніше для виявлення плантацій звертали увагу саме на будову листя коки. На щастя, науковці розробили базу генетичних даних для розрізнення різних типів коки. Про це повідомили у журналі Molecular Biology and Evolution.

Листя коки того виду, що використовується для виготовлення Coca Cola. Capenia / Wikimedia Commons

Листя коки того виду, що використовується для виготовлення Coca Cola. Capenia / Wikimedia Commons

То чим дика кока відрізняється від вирощеної людьми?

Довгий час вважалося, що більш округле листя свідчить про те, що це саме культивований вид коки Erythroxylum coca. Дійсно, дослідження 342 гербарних зразків виявило, що округле і обернено-яйцевидне листя може свідчити про одомашненість коки. Утім, необхідний генетичний аналіз, щоб зі стовідсотковою впевненістю відрізнити її від диких видів, а також виду Erythroxylum novogranatense, який використовують місцеві жителі Перу в традиційній медицині й обрядах. Крім того, культивовану E.novogranatense використовують для виготовлення напою Coca Cola.

Що ще відомо про кокаїн

🦜 Контрабанда кокаїну виявилася відповідальною за зменшення ареалів перелітних птахів у Центральній Америці. Так сталося через вирубування наркоторговцями лісів задля будівництва доріг чи встановлення контролю над територією.

🦈 А от у Флориді контрабанда кокаїну могла нашкодити акулам, принаймні, їх запідозрили у регулярному вживанні наркотику, який наркоторговці тоннами викидали у море.

🍃 Можливо, вимірювання листя скоро знадобиться і для тютюну, адже науковці наділили і цю рослину здатністю виробляти кокаїн — поки що у дослідницьких цілях.

🌊 У водах річки Вайтлейк, яка протікає поблизу місця проведення музичного фестивалю «Ґластонбері», після завершення події зафіксували у 40 разів більшу концентрацію кокаїну, що могло нанести значну шкоду екосистемі.