Астрономи знайшли «найненажерливішу» чорну діру. Вона поглинає по масі Сонця на день

Астрономи виявили кандидата у «найненажерливішу» чорну діру, що за день поглинає стільки речовини, що це еквівалентно масі Сонця. Вже зараз масу чорної діри оцінюють у 17-19 мільярдів мас Сонця. Крім того, таке швидке поглинання змушує речовину навколо надзвичайно сильно розігріватися. Настільки, що утворюване під час цього випромінювання яскравіше за будь-який подібний об'єкт у Всесвіті. Стаття про відкриття опублікована у журналі Nature Astronomy.

Художнє зображення чорної діри й диску матеріалу навколо неї, з якого провокується випромінювання. ESO / M. Kornmesser

Художнє зображення чорної діри й диску матеріалу навколо неї, з якого провокується випромінювання. ESO / M. Kornmesser

Що ще відомо про чорну діру?

Об'єкт, який розгледіли астрономи, отримав ім'я J0529-4351 та статус квазара — надмасивної чорної діри, яка при поглинанні речовини у центрі галактики провокує яскраве випромінювання. Квазари є найяскравішими об'єктами у Всесвіті, тому часто їхнє світло при спостереженнях приймають за сусідні зорі — так сталося і з J0529-4351. Але на відміну від близьких зір, світло від J0529-4351 йшло до астрономів понад 12 мільярдів років. За оцінками вчених, випромінювання J0529-4351 у 500 трильйонів разів яскравіше за сонячне.

Спостереження комплексу Дуже великого телескопа дозволили оцінити, що за рік J0529-4351 поглинає масу, еквівалентну 370 масам Сонця — це найшвидше серед майже мільйона відомих квазарів. Також астрономи вважають, що диск з матеріалу, який притягнула до себе чорна діра, має діаметр у майже сім світлових років, що також є рекордом серед квазарів. Вчені сподіваються, що спостереження за настільки активним квазаром як J0529-4351 допоможуть краще зрозуміти, наскільки сильно чорні діри можуть поглинати речовину, як нарощують масу й що змушує їх затихнути.

• Звісно, не всі квазари такі яскраві, а деякі — навіть непомітні. Нещодавно науковці виявили, що близько 10 відсотків квазарів ховаються у пилу власних галактик. Але якщо їх знайти, то вони розкажуть, як еволюціонують галактики і активні чорні діри у них