Астрономи знайшли другу планету у системі з двох зірок

Команда астрономів повідомила про відкриття у подвійній системі затемнюваних зірок планету-гіганта масою, у 65 разів більшою за масу Землі. У цій системі це друга відкрита планета. Крім того, BEBOP-1c став першим газовим гігантом у системі з двох зірок, якого вдалося відкрити за допомогою наземних спостережень методом променевих швидкостей. Про своє відкриття вчені повідомили у статті, що готується до публікації в Nature Astronomy. Препринт дослідження доступний на arXiv.

Межі розрахованої для зірок консервативної та оптимістичної придатної зони для життя (в межах якої планети можуть зберігати на поверхні воду у рідкому вигляді), орбіти планет у системі, а також межі, в яких орбіта буде нестабільною через вплив зірок. Standing et al. / arXiv, 2023

Яку планету відкрили вчені?

BEBOP-1c вдалося виявити за допомогою спектрографа ESPRESSO комплексу Дуже великий телескоп (VLT), а також спектрографа HARPS обсерваторії Ла Сілля методом променевих швидкостей. Так моделюючи параметри планети та враховуючи похибку методу спостереження, нижню межу маси планети оцінили у 65 мас Землі. Планета обертається кожні 215,5 доби навколо подвійної системи затемнюваних зірок TOI-1338 — сонцеподібної зірки масою у 1,12 маси Сонця, а також червоного карлика масою в 0,3 маси Сонця. Відстань між зірками оцінили в 0,13 астрономічної одиниці, а відстань планети до них — у 0,7 астрономічної одиниці.

BEBOP-1c є першою планетою у подвійній системі зірок, яку вдалося відкрити виключно методом променевих швидкостей. Знайти транзит планети, тобто застати її під час проходження по диску батьківських зірок, у даних космічного телескопа TESS астрономам не вдалося, однак вони вважають, що транзит BEBOP-1c можливий.

Де знаходиться планета?

Знайдена BEBOP-1c є не єдиною планетою у системі цих двох зірок — раніше у TOI-1338 знайшли внутрішню, імовірно, кам'янисту планету TOI-1338 b на відстані 0,4 астрономічної одиниці від зірок. У цьому дослідженні астрономам не вдалося її виявити, однак вдалося оцінити мінімальну межу її маси та радіуса у 21,8 маси Землі та 6,9 радіуса Землі. Вченим відомо, що вона здійснює транзит своїми батьківськими світилами, тож уточнити атмосферу екзопланети зможе космічний телескоп «Джеймс Вебб».

З відкриттям BEBOP-1c, система TOI-1338 стала другою з 15 відомих на сьогодні екзопланет у системах подвійних зірок, що має більше однієї планети. Вивчаючи цю систему, астрономи зможуть краще зрозуміти і як формуються у них планети, і яка на них чекає доля, враховуючи складну гравітаційну взаємодію в системі і між зорями, і між зірками та планетами.

Жити під двома сонцями