Астрономи застали планету за падінням на свою зірку

Команда астрономів відшукала екзопланету, яка наближається до своєї загибелі. За 13 років спостережень вчені побачили повільне скорочення орбітального періоду обертання Kepler-1658b навколо її батьківської зірки. На руйнування планети варто чекати у наступні 2,5 мільйона років. Свою роботу вчені опублікували у журналі Astrophysical Journal Letters.

Gabriel Perez Diaz / Instituto de Astrofísica de Canarias

Що це за планета?

Kepler-1658b — це газовий гігант масою у 5,8 маси Юпітера та радіусом майже як один Юпітер, що обертається на відстані 2 600 світлових років від Землі. Вона стала першим кандидатом в екзопланети, якого знайшов телескоп «Кеплер», хоча її статус вдалося підтвердити аж через 9 років — через рік, як телескоп припинив експлуатацію. 2019 року відкриття Kepler-1658b все ж підтвердили методом променевих швидкостей, спостерігаючи за її батьківською зіркою.

Планета належить зірці спектрального класу F, навколо якої обертається кожні 3,8 доби на відстані 0,05 астрономічної одиниці. Втім, як говорять нові дані спостережень за системою, це ненадовго. Нове дослідження вчених з Гарвард-Смітсонівського астрофізичного центру з колегами з університетів США і Британії, присвячене Kepler-1658b, вказує, що скоро на планету чекає руйнування через поглинання її батьківським світилом.

Що змушує її йти назустріч руйнуванню?

У своїй роботі астрономи зібрали дані за 13 років спостережень за системою космічних телескопів «Кеплер» і TESS, а також наземної Паломарської обсерваторії, у яких вчені побачили, що щороку орбітальний період Kepler-1658b скорочується на 131 мілісекунду. У міру того, як припливні сили зорі впливають на Kepler-1658b, планета по спіральній траєкторії наближається до неї, що за 2,5 мільйона років призведе до її руйнування.

Астрономи закликають продовжити спостереження за системою, адже оскільки процеси руйнування планетних систем займають мільйони років, про них відомо небагато.

Раніше ми ще розповідали про зорю-гіганта, яка також чекає на руйнування своєї планети, яку поглине, перетворившись на червного гіганта.