Астрономи скасували майбутнє вторгнення білого карлика у Сонячну систему

Сильне магнітне поле білого карлика WD0810-353 змусило астрономів переоцінити його швидкість та небезпеку для Сонячної системи. Нові спостереження за зорею виявили, що вона принаймні на 200 кілометрів на секунду повільніша, ніж вважалося. Тому й загрозу вторгнення WD0810-353 в околиці Сонячної системи, яке могло б призвести до появи численних комет з хмари Оорта, астрономи вважають відсутньою. Результати дослідження вчених прийняті до публікації у The Astrophysical Journal та доступні на arXiv.

Сильно намагнічений білий карлик в уявленні художника. ESO / L. Calcada

Сильно намагнічений білий карлик в уявленні художника. ESO / L. Calcada

24 липня 2023 року стаття вийшла у журналі The Astrophysical Journal.

Що за загроза від білого карлика?

WD0810-353 — це білий карлик, який знаходиться на відстані всього 36 світлових років від нас. Його відкрили у 2018 році, а пізніше виявили, що WD0810-353 всього за 29 тисяч років міг би наблизитися на відстань всього 0,4 світлового року до Сонця, опинившись у хмарі Оорта — області на околицях Сонячної системи, звідки, як вважається, походять довгоперіодичні комети. Його вторгнення могло б загрожувати посиленням потоку комет з хмари Оорта у внутрішню частину Сонячної системи.

Про загрозу від WD0810-353 передусім свідчила швидкість зорі: за оцінками, білий карлик рухається міжзоряним простором на швидкості 373 кілометрів на секунду. Причому деякі дослідження вказували, що швидкість WD0810-353 може сягати і кількох тисяч кілометрів на секунду. Втім, команда астрономів з Коледжу Гіла, що у Великобританії, спільно з колегами виявила, що WD0810-353 не ані небезпечним, ані рекордно швидким — він екстремально намагнічений.

Що заплутало астрономів?

Нові спостереження за WD0810-353 за допомогою наземних обсерваторій, зокрема комплексу Дуже великого телескопа, показали, що реальна швидкість WD0810-353 не перевищує 60-70 кілометрів на секунду. Астрономи з'ясували, що завищені оцінки швидкості зорі могли бути наслідком впливу її магнітного поля на спектр випромінювання, який спостерігають вчені. На видимій поверхні WD0810-353 виявили дві області різної напруженості магнітного поля: у 30 та 45 мегагаусів.

Повторний аналіз спектра зорі, з урахуванням її намагніченості, показав, що WD0810-353 є типовим білим карликом, але з сильним і складним магнітним полем. Астрономи виключають зіткнення WD0810-353 з Сонячною системою, але наголошують, що зоря все ще є цікавою. Спостереження за WD0810-353 допоможуть краще зрозуміти останні етапи зоряної еволюції, адже він є одним з найближчих до нас екстремально магнітних білих карликів, який вже вступає у фазу остигання.

Хоча WD0810-353 виявився доволі повільним, телескоп «Гая» видав астрономам цілу популяцію білих карликів, що можуть розвивати швидкості до кількох тисяч кілометрів на секунду. Розганяє їх вибух зорі-компаньйона, яка пережила колапс.

білий карлик