Радіообсерваторія Аресібо дослідила помічений за день до зближення з Землею астероїд 2019 OK

Команда астрономів з радіообсерваторії Аресібо представила характеристики астероїда 2019 OK, який пролетів повз Землю у 2019 році майже не поміченим. З'ясувалося, 2019 OK — це тіло діаметром від 70 до 130, однак набагато щільніше за звичні астероїди типу «купа щебеню». У статті, опублікованій у The Planetary Science Journal, вчені відносять 2019 OK до астероїдів C- або S-типу.

Радіолокаційні зображення 2019 OK. Luisa Fernanda Zambrano-Marin et al. / The Planetary Science Journal, 2022

Радіолокаційні зображення 2019 OK. Luisa Fernanda Zambrano-Marin et al. / The Planetary Science Journal, 2022

Що це за астероїд?

Навколоземний астероїд 2019 OK виявили 24 липня 2019 року — всього за добу до того, як він максимально наблизився до Землі. На швидкості 24,53 кілометра на секунду він пролетів на відстані 0.00048 астрономічної одиниці або 11.2 земного радіуса від Землі. Не помітили 2019 OK тому, що для систем спостереження він здався нерухомим об'єктом: він був занадто тьмяним і повільним.

Пізніше астероїд вже знайшли на архівних знімках оглядів неба Pan-STARRS і ATLAS-HKO та віднесли до групи навколоземних астероїдів Аполлона. Крім того, через 17 годин після свого перигею, 2019 OK потрапив у поле зору радіообсерваторії Аресібо. І поєднавши результати радіолокаційних спостережень Аресібо із оптичними даними з дев'яти наземних обсерваторій, які також стежили за 2019 OK, астрономи з команди Аресібо оцінили характеристики небесного тіла.

Що саме мало не пропустили астрономи у 2019?

2019 OK швидко віддалявся від Землі, що знижувало його видимість для Аресібо (співвідношення сигнал/шум було вже в 40 разів слабшим наступного дня). Однак обсерваторія все ж отримала необхідні радіолокаційні дані, які дають можливість оцінити його період обертання, діаметр та навіть поверхневу щільність. На час спостережень, які тривали три години, 2019 OK був на відстані 0,0097 астрономічної одиниці або як 3,8 відстані від Землі до Місяця. Так вдалося оцінити видимий діаметр 2019 OK, який склав від 70 до 130 метрів. І враховуючи абсолютну зоряну величину, яка складає 23,3, альбедо 2019 OK оцінили від 0,05 до 0,17.

Згідно з радіоданими Аресібо, період обертання астероїда складає від 3 до 5 хвилин, що наштовхнуло вчених на думку, що імовірно, 2019 OK не є астероїдом доволі поширеного типу «купа щебеню», до яких, наприклад, належать астероїди Рюгу і Бенну. «Купами щебеню» називають немонолітні тіла, які складаються із уламків, що їх втримує гравітацією. І враховуючи швидкість обертання 2019 OK, він не може належати до астероїдів V- або E-типу, а натомість є астероїдом або C- типу, або S-типу і складений з матеріалу щільністю від 2,8 до 3,5 грамів на сантиметр кубічний. А тому, щоб не деформуватися, він потребує когезійної міцності речовини не менш ніж 350 паскалів, хоча фактична міцність 2019 OK може бути набагато вищою. Наступного разу 2019 OK має повернутися 28 липня 2093 року, пройшовши повз нас на мінімальній відстані у 0,053 астрономічної одиниці.

Так ці радіолокаційні спостереження дали астрономам можливість обмежити геометричне альбедо, період обертання, діаметр, більш точно зрозуміти його положення і швидкість, а заразом і підкреслити важливість радіолокаційних систем, подібних до Аресібо. На жаль, після майже шістдесяти років успішної роботи, у 2020 році, радіообсерваторію Аресібо закрили через аварійність. Про головні її відкриття ми розповідали у нашому тексті «На згадку про Аресібо».